Zkuste si představit svůj obvyklý, odpočinkový víkend. Po probuzení pravděpodobně zkontrolujete své sociální sítě, možná se rychle podíváte na zprávy na to, co se děje ve světě. Půjdete nakupovat do svého oblíbeného obchodu, pustíte si film na Netflixu, dobrou hudbu na Spotify, zajdete někam za kulturou, třeba do kina, nebo se si zarezervujete víkendový útěk z města přes Booking. A teď si představte, že pokud byste žili v Rusku, nic z toho už pravděpodobně neuděláte. Globální firmy ve velkém opouštějí ruský trh a normální život v Rusku už nebude jako dřív. Podívejte se, jaké společnosti už na ruském trhu nenajdete.
Mezinárodní sankce, uzavření vzdušného prostoru nebo restrikce související s odpojením Ruska od mezinárodního zprostředkovatele transakcí SWIFT, to vše jsou důvody, proč se množství globálních společností rozhodlo odejít z ruského trhu. Nejen že export produktů do země je kvůli uvaleným sankcím značně komplikovaný a v mnohých případech až nemožný, velkou roli hrají také obavy z odlivu potenciálních zákazníků, pokud by společnosti s Ruskem obchodní vztahy nepřerušily. A také čistě etická rovina, kdy značky ruskou invazi na Ukrajinu odsuzují a distancují se od původce válečné agrese.
Ruské ženy, které jsou celosvětově považovány za jedny z nejstylovějších a jsou známé tím, že si na luxus v oblékání potrpí, mají teď smůlu. Zavření obchodů se nevyhnulo ani luxusním značkám. I přesto, že ruská klientela kupuje celosvětově 3 % světového luxusního zboží, luxusní obchody v čele s módním gigantem LVMH, pod jehož křídla spadá třeba Louis Vuitton, Dior, Givenchy nebo Fendi, zavřely vstupní dveře svých poboček na neurčito.
sdělil agentuře AFP tiskový mluvčí společnosti.
V Rusku tento francouzský prodejce provozuje 124 obchodů, o práci tak přijde přibližně tři a půl tisíce zaměstnanců.
Pro uzavření svých prodejen se rozhodly i další známé značky, například prodejce luxusních šperků Cartier, italská Prada, jedna z nejslavnějších módních značek Chanel nebo francouzský Hermes.
Nekončí ale pouze drahé značky. Uzavření svých prodejen oznámily také společnosti spadající pod fast fashion, celosvětově velmi oblíbený a úspěšný řetězec Inditex, pod který spadá například Zara nebo Bershka, a také H&M. Také jedni z nejznámějších světových výrobců sportovního oblečení, konkurenční společnosti Nike a Adidas oznámily svůj konec v zemi.
Pro Rusky je přitom móda velmi důležitá. A nejen pro ty, které si to mohou opravdu dovolit, ale také pro ty, které na luxusní zboží šetří klidně i několik měsíců.
řekla pro LP-Life Markéta Havlíčková, která v Moskvě rok žila, když tam její manžel dostal práci.
Jen málokdo z nás v dnešní době nosí v peněžence hotovost, obyvatelům Ruska pravděpodobně nic jiného nezbude. Svůj odchod ze země oznámila Visa, Mastercard i American Express. Apple omezil funkci Apple Pay, Paypal zase blokuje některé banky a neregistruje nové uživatele.
Situace s nezávislými médii byla tristní už před invazí. Většina ruských médií následuje vládní linku a jsou pod kontrolou státu. Svobodná média zde téměř neexistují, a pokud ano, v souvislosti se současnou situací jsou státem blokována. Získávání informací je v Rusku den ode dne těžší. Jedním z posledních zdrojů jsou sociální sítě, i to může být brzy minulostí. Ruský cenzurní úřad nyní kompletně zablokoval přístup k Facebooku a omezil Twitter. Končí také oblíbená sociální síť pro mladé TikTok.
uvedl v oficiálním prohlášení TikTok. Reagoval tak na nový zákon, který zakazuje zveřejňovat jiné než oficiální informace ke konfliktu na Ukrajině.
Kromě toho se Rusové nedostanou ani k zahraničním médiím. Úřad zablokoval ruské verze zpravodajského serveru BBC a weby Rádia Svobodná Evropa, Deutsche Welle a Meduza, Ruské ministerstvo zahraničí svůj krok odůvodnilo tím, že zpravodajská stanice BBC je zneužívána k podkopávání vnitřní bezpečnosti Ruska a politické situace ve státě. K tomuto kroku se vyjádřilo i samotné vedení BBC.
řekl k situaci generální ředitel BBC Tim Davie.
Situace se rychle vyvíjí a podle posledních informací by Rusové mohli přijít také o celosvětový internet, a využívat pouze ten s ruskou doménou.
sdílela na Twitteru běloruská nezávislá televize Nexta s odkazem na oficiální vládní dokument.
Bez hudby, filmu nebo dobrého podcastu si velká většina z nás svůj den už neumí ani představit. Rusové teď budou muset. Svou činnost zde ukončila i švédská společnost Spotify. K ukončení své činnosti v Rusku se rozhodla také streamovací platforma Netflix. Milionu uživatelů, který měl na Netflixu zřízený účet, se už na další sérii svého oblíbeného seriálu nepodívá. Filmové společnosti jako Disney, Paramount, Warner Bros nebo Sony nebudou v Rusku uvádět nové filmy.
Z trhu odchází také švédský řetězec s nábytkem Ikea. Po oznámení zavření všech poboček vzali obchodní domy Rusové doslova útokem. Končí i Booking, zprostředkovatel ubytování, nebo McDonald’s, který v zemi dočasně zavírá všech 847 poboček. Konec všech aktivit oznámila také francouzská kosmetická společnost L’oreal.
Obecně Rusko nepatří k významným strategickým trhům českých značek, najdou se ale výjimky. Jednou z nich je například Škoda Auto. V jejím případě patří ruský trh k jedněm z nejvýznamnějších. I přesto se firma pozastavit veškeré aktivity včetně dovozu aut a provozu dvou závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze. Ani české pivo už si tamní obyvatelé nevychutnají. Na ruský trh zanevřel i Plzeňský prazdroj, Staropramen, Budějovický Budvar nebo Bernard.
Běžní obyvatelé tak nepřijdou jen o svůj komfort a luxus, někteří se mohou ocitnout dokonce na pokraji existenčního minima. Vlivem odchodu globálních značek dojde také k velkému otřesu na pracovním trhu. Zrušeno bude množství pracovních míst, což povede k rapidnímu zvýšení nezaměstnanosti. Podle slov mluvčích mnohých značek je jejich opětovný návrat podmíněn právě koncem války.
Zdroje: E15, iDnes.cz, Médiář, Marketing a media, Nexta, CNN, sociální sítě, vlastní dotazování