Ceny benzínu se pohybují okolo 40 korun za litr a auta dále zdražují. Většina automobilek navíc hlásí, že nové vozy budou schopny dodat až v příštím roce. Auto se tak stává nedostatkovým zbožím. Co zkusit třeba carsharing?
Aut na skladech je nedostatek. Také proto u nás prodeje těch nových jen od ledna do konce července meziročně klesly o 14,3 procenta na 112 364 vozů, jak ukazují statistiky.
Výrobcům to ale zase tolik nevadí. Ceny na pořízení nového vozu se totiž v posledních měsících dostaly do tempa, které jsme tady před nedávnem ještě neměly. Jen během července vzrostly v meziročním srovnání o necelých 9 procent. Více přitom zdražují benzíňáky a menší auta se základní výbavou. Slušně na tom budou ale asi i autobazary - u starších vozů totiž ceny stouply dokonce zhruba o čtvrtinu.
Důvodů, proč se pořízení čtyřnohých miláčků prodražuje, je samozřejmě více: tím hlavním je samozřejmě nedostatečná nabídka kvůli problémům s dodáním polovodičů a jiného vybavení. Nezanedbatelná je také inflace. Třetí příčina spočívá v legislativě a požadavcích, které jsou s ní pro produkci nových automobilů spojeny. Výrazně vyšší jsou pak i náklady spojené s jejich dopravou do jednotlivých skladů.
Podle řady expertů se zároveň neočekává, že by ceny v příštím roce klesaly. Marže výrobců se tedy pravděpodobně snižovat nebudou. Spíše naopak.
Ten, kdo auto nutně nepotřebuje, by měl proto zvážit, zda se mu vyplatí čekat další půlrok až rok na nové. Trendem posledních let jsou totiž ve velkém sdílená auta, tedy carsharing.
Nabídek sdílených aut je mnoho. Celkově je v Česku již více než tisíc takových vozů. Známé jsou například značky Car4Way, Autonapůl či univerzitní Uniqway. Najdete jich ale mnohem více. Prim v jejich nabídce hraje především Praha a Brno. Setkat se s nimi můžete třeba ale i v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Plzni, Liberci, Olomouci nebo Ostravě.
Když si konkrétní službu vyberete, musíte se u ní zaregistrovat. Pak si už najdete vůz, který vám vyhovuje nejvíce a je zrovna volný. Menší vozy jsou samozřejmě levnější než ta větší. Roli hraje i čas, kdy chcete vůz využít. Nejdražší bývají večerní jízdy. Naopak nejlevnější jsou ty ranní a dopolední. Jízdné se účtuje od každé minuty. Využít lze ale také hodinové balíčky, které vás v přepočtu vyjdou o trochu levněji. Kromě toho lze domluvit pravidelné cesty. Ty se potom řídí speciálním ceníkem.
Náklady mohou být tedy různé – ceny se na jedné straně pohybují pouze okolo 2 korun za minutu, na druhé ale třeba i 10 a více korun.
Auto si můžete vyzvednout buď v areálu sdílené služby nebo na dopředu vymezené parkovací zóně. Někteří provozovatelé nabízí vozy dokonce po celém městě. V tom případě záleží pouze na vás, kde se zrovna nacházíte a kam chcete následně vypůjčeným vozem dojet.
Carsharing může nahrazovat například veřejnou dopravu či taxi, nebo v případě větších vozů sloužit jako alternativa k převážení větších zásilek a nákladu. Takové auto plní v podstatě funkci druhého rodinného vozu, když máme to vlastní v servisu, nebo jej využívá jiný člen domácnosti. Určitě se potom hodí pro ty, kteří se nechtějí o vlastní vůz jakkoliv starat, či projedou ročně 10 tisíc a méně kilometrů.
Pokud máte auto k dispozici třeba jen kvůli nákupům a občasnému pojíždění na chatu, lze si celkem lehce spočítat, že vám 95 procent času stojí v garáži nebo na ulici. Kromě nákladů na pořízení je třeba současně počítat s každoroční pojistkou v řádu několika tisíc korun a samozřejmě i cenou za benzín či naftu.
Hodnota takového miláčka vám během několika málo let klesne minimálně o polovinu a vy na nové nemáte. Zatímco carsharing by vám poskytl jízdu v modernějším a možná i spolehlivějším vozu, vy musíte dát namísto toho přednost modelu, jenž někdy nesplňuje ani ty nejzákladnější technologické standardy.
Je tady ještě jedna výhoda. Existují rovněž služby, které propojují řidiče s těmi, co hledají pouze spolujízdu. Díky tomu „sharujete“ auto, jímž se dostanete z bodu A do bodu B, aniž byste museli dávat pozor na jízdu.
To vše už pochopila mladá generace, která naštěstí už není tak zatížena obscecí „něco vlastnit“. Chce být prostě svobodná a nezávislá. Důkazem je mimo jiné fakt, že kromě sdílení aut je velice trendy třeba také sdílení bytů, městských kol či třeba fotografií a videí.
Rozmanitosti se meze nekladou. Důkazem je právě také carsharing. Přestože je stále využíván spíše jen ve větších městech, je zřejmé, že si své místo na slunci pravděpodobně nejen udrží, ale ještě jej rozšíří. Současná vlna zdražování tomu jen nahrává.
Zdroje: ČTK, Aktualne.cz, vlastní dotazování