Že móda a politika nejde dohromady? Právě naopak. Naše oblečení často mluví za nás a může mít mnohem hlubší význam, než který mu na první pohled přikládáme. Ve Spojených státech je dokonce standardem, že se na stylisty a módu myslí i v rámci budgetu volebních kampaní. Móda zkrátka dokáže být v současné politice velice užitečná, dokáže ale také uškodit. Pojďme se podívat, co oblékají světoví a tuzemští politici.
Vrcholní politici jsou velmi často vystaveni pohledům celého národu, obzvlášť pak, pokud se prezentují na veřejnosti v rámci volební kampaně, kdy může záležet opravdu na sebemenším detailu. Své o tom ví politici a političky ve Spojených státech, kde je vyčleněný rozpočet na oblečení téměř samozřejmostí. V rámci své prezidentské kampaně si tento budget vyhradil Donald Trump, Hillary Clinton nebo třeba Bernie Sanders.
vysvětlil Coley Roche, stylista, mezi jehož klienty patří také řada amerických politiků.
Na první pohled se to možná nemusí dát, každý kousek, který si politik v rámci kampaně oblékne, je obvykle perfektně promyšlený a vysílá potenciálním voličům nějaké poselství. Jednou ze základních premis oblékání v rámci kampaní zní: hlavně neutrácejte moc. V takovém případě totiž můžete tvrdě narazit. Pokud kampaň probíhá v době krize a diskutují se sociální problémy státu, není příliš rozumné objevit se na veřejnosti v šatech za statisíce. Další zásadou je ukázat patriotismus. Obzvlášť Američané jsou velkými nacionalisty a očekávají, že lidé, kteří je v politice reprezentují, jimi budou také. Oblečení by tedy mělo být ideálně z dílen lokálních tvůrců, žádné světové luxusní značky.
Pro kandidátku na prezidenta Hillary Clinton jsou naprosto typické kalhotové kostýmky. Právě Hillary byla vnímána jako kandidátka, která může zaujmout mladou generaci. A mladou generaci móda zajímá, protože na politika pohlíží také jako na člověka. Dostalo se jí také podpory od předních amerických návrhářů. Například návrhář Marc Jacobs vynesl na jednom z newyorských týdnů módy tričko s nápisem Vote Hillary. Ale ani tak zkušená politička jako Hillary se neobejde bez módních přešlapů. Na jednu debat týkající se nerovnosti vynesla bundu od Armaniho v hodnotě více než dvanácti tisíc dolarů, což je více než 300 tisíc korun! Za svůj výběr outfitu tehdy sklidila pořádnou kritiku.
Bývalý americký prezident Donald Trump na zásady vhodného oblékání politiků při kampaních příliš nedbá. Jeho nejoblíbenější značkou je značka Brioni, jeden oblek od této značky se pohybuje kolem 7 tisíc dolarů, což je v přepočtu něco kolem 180 tisíc korun. Nepohrdne ani obleky od značek Armani nebo Hugo Boss.
Jednou z nejstylovějších amerických političek současnosti je bezpochyby Alexandria Ocasio-Cortez. Nejen, že je nejmladší členkou Kongresu, zvolena byla v pouhých 29 letech, je ale také módní ikonou, která si nedělá příliš hlavu ze zavedených pravidel a inspiruje mladé dívky po celém světě. Její styl je opravdu různorodý stejně tak jako škála značek, u kterých nakupuje. Někdy na ní můžete vidět kostýmek ze Zary, jindy zase luxusní sako od Gabriely Hearst, uruguayské designérky, která se zaměřuje na udržitelnost. Tenhle zelený kostýmek stojí něco kolem 1500 dolarů, pro rozhovor v magazínu Interview ho Alexandra doplnila botami Manolo Blahnik v ceně kolem 600 dolarů. Celkově stál outfit něco kolem 3500 dolarů, což je něco kolem 85 tisíc korun.
Slovenská prezidentka by mohla jít příkladem všem političkám. Obléká se vkusně, jednoduše a nadčasově. Nebojí se výraznějších barev, rozhodně se nehalí jenom do černé a ráda obléká slovenské návrháře. Jedním z jejích velkých oblíbenců je Boris Hanečka, šaty od tohoto známého módního návrháře stojí kolem tisíce euro, což je něco kolem 25 tisíc korun.
I bývalý premiér Andrej Babiš občas sáhne po dražších kouscích. V rámci jedné ze zastávek po České republice si oblékl tričko Valentino, které stojí téměř 8 tisíc korun. V jiném městě jsme ho mohli vidět v tričku Emporio Armani dostupném za přibližně 3 tisíce korun.
Pro ministryni obrany Janu Černochovou jsou typické různé šátky a šály. Potrpí si také na luxusnější značky. Ráda nosí červenou šálu od Louis Vuitton v ceně téměř 12 tisíc korun.
Markéta Pekarová Adamová volí zejména elegantní styl. Pro Czech design uvedla, že ráda navštěvuje design markety, menší obchody a také klasickou konfekci. Svěřila se, že ve volném čase ráda nosí třeba značku Youngprimitive nebo ARTGI. Tričko této značky stojí něco přes tisíc korun.
Zdroje: theguardian.com, cnbc.com, brioni.com, interviewmagazine.com, nytimes.com, thelist.com, Insider.com, zprávy.tiscali.cz, louisvuitton.com, czechdesign.cz