Svatby v Etiopii jsou významné třídenní události, které zahrnují různé tradiční rituály, jako je líbání kolen starších, což může být v jiných kulturách nepřijatelné. Na konci svatby dostane nevěsta nové jméno. Vzhledem ke složitosti a délce těchto obřadů není běžné, aby cizí lidé měli etiopskou svatbu.
V Etiopii je průměrný věk pro vstup do manželství 18-19 let u žen a 28-29 let u mužů. Běžná jsou dohodnutá manželství, kdy rodiče obou stran mají právo uspořádat nebo zařídit manželství svých dětí. Mužův otec se setká s otcem ženy, aby se domluvili na námluvách, nebo mužova rodina může využít prostředníka, kterému důvěřuje.
V Etiopii je incest považován za vážný problém a může přinést rodinné prokletí.
Rodiny proto před svatbou provádějí důkladnou genealogickou kontrolu až pět generací, aby se ujistily, že mezi nevěstou a ženichem neexistují žádné rodinné vazby. Manželství je zakázáno mezi příbuznými, kmotry a jejich kmotřenci, jakož i mezi osobami spojenými manželstvím.
Před svatbou se nevěsta připravuje během týdne svatebních oslav. Rodina zve odborníky na krásu, kteří ji zkrášlí, zejména ruce a nehty, a nohy ozdobí hennou. Na svatbě nosí páry tradiční oděvy, ženy v Habesha Kemis a muži v Habesha Libs. Nevěsta a ženich jsou ozdobeni Shemmou, ručně vyrobenou látkou s lesklou nití, a pozlacenými korunami, které symbolizují jedinečnost manželství v Boží přítomnosti.
Základní svatební zvyk, kdy se jedná o událost, která se koná přesně dva dny před svatbou na oslavu ženicha, nevěsty a jejich rodin. Nevěsta dostává od ženicha a od jeho rodiny řadu darů. Nosí vždy šaty a šperky, které bude mít nevěsta na sobě ve svůj svatební den.
Obřad Shimagelay se koná ráno v den svatby, kdy starší členové ženichovy rodiny jdou požádat nevěstu o ruku. Po počátečním odporu nevěstiny rodiny a přátelských potyčkách ženich předá nevěstě dárek. Poté začínají tance a oslavy, které pokračují přesunem svatebního průvodu do parku nebo zahrady na focení a poté do obřadní síně.
Tradiční etiopské svatební obřady se konají v kostele nebo mešitě, v závislosti na náboženské příslušnosti snoubenců. Obřad začíná příchodem ženicha a svatebčanů, poté přichází nevěsta se svými rodiči. Kněz provádí obřad, během kterého si snoubenci vymění sliby, které mohou trvat až tři hodiny. Při obřadu nevěsta a ženich sedí, což symbolizuje jejich úctu jako "krále a královny" dne. Po obřadu rodina a přátelé slaví zpěvem.
Ženich a nevěsta vstupují do sálu jako princ a princezna na píseň "Mushiraye", kde začínají svůj první tanec a postupně se k nim připojují členové rodiny.
Po krátkém tanci se posadí a obřad pokračuje. Kněží jsou pozváni, aby požehnali jídlu, které si nevěsta a ženich, následovaní nejlepším mužem a družičkou, vyberou. Oba vybírají jídlo pro sebe, zatímco pár to jen bedlivě sleduje.
Po jídle následuje tanec, který pokračuje až do rána. Na konci večera se uklidí taneční parket a starší členové obou rodin uzavřou obřad.
Jedná se o speciální část tradiční etiopské svatby. Oficiální zásnuby se uskuteční až v samotný svatební den. Jakmile se všichni dostatečně nají, jdou manželé do části sálu vyhrazené pro krájení dortu a zásnubní obřad.
Obřad začíná výměnou prstenů a krájením dortu, zatímco se otevírá šampaňské. Nevěsta hází hostům dárkové balíčky plné sladkostí.
Poté se oba vrátí na svá čestná místa.
Kitfo je oblíbené etiopské jídlo na svatbách, které se skládá ze syrového mletého hovězího masa, které se podává před nápojem Tej. Podává se také injera k různým dušeným pokrmům, jako je Doro Wot, pikantní kuře. Etiopané často na svatbách jedí syrové maso, zatímco vepřové maso se objevuje jen zřídka. Tej, oranžové medové víno s vysokým obsahem alkoholu, je nepostradatelným nápojem.
Líbání na kolena je významnou etiopskou svatební tradicí, která následuje po focení.
Praprarodiče a prarodiče páru, oblečení v tradičních oděvech, čekají, až k nim nevěsta a ženich přijdou. Starší jim poděkují, pokloní se jim a políbí jejich kolena, což symbolizuje úctu a obdrží požehnání pro zdraví a prosperitu. Po zásnubách nevěsta a ženich sdílejí tento okamžik s hosty a poté spolu tančí na tanečním parketu jako manželé.
Nedílnou součástí oslav je etiopský tanec eskista, při kterém se třesou ramena a tělo se pohybuje do rytmu hudby. Svatba končí, když kapela přečte zprávy od přátel a rodiny, kteří nemohli přijít, přičemž každou zprávu doprovází jméno odesílatele.
Po skončení oslavy v obřadní síni se pár přesune do domu ženichových rodičů na večeři. Tato večeře jim vynahradí dlouhý den. Nastává pro všechny čas k odpočinku a povídání si o těch krásných svatebních okamžicích.
Svatba pokračuje následující den, kdy jsou snoubenci oblečeni do tradičních oděvů kaba, zdobených zlatými nebo stříbrnými ozdobami. Tento obřad je organizován rodiči a účastní se ho pouze nejbližší rodinní příslušníci a přátelé.
Během obřadu dostane manželka při krájení chleba přezdívku od své matky a rodina ženicha dá nevěstě nové jméno při tradičním obřadu Dabo Sim.
Hosté musí před obdržením kousku chleba správně odříkat jméno, jinak jej nedostanou.
Tento obřad se koná třetí den po svatbě a je organizován na počest členů rodiny, kteří se nemohli svatby zúčastnit. Místo konání si vybírají rodiče manželů. Na konci obřadu rodiče páru udělí poslední požehnání, pochválí je a povzbudí je k rozloučení. Tento okamžik je důležitý, protože členové rodiny se po svatbě naposledy setkávají jako jedna velká rozšířená rodina.
Po svatbě je ženich povinen vzít svou manželku do domu svých rodičů, kde je povinen do 3 dnů provést úkon, který symbolizuje naplnění manželství.
Během etiopských svatebních tradic tráví pár líbánky v domě rodičů ženicha, a to po dobu 1 až 3 týdnů. Během této doby nesmí nevěsta opustit dům. Po skončení líbánek se pár vrací do domu nevěsty v doprovodu ženichova svědka.
Různé etnické skupiny v Etiopii mohou mít své vlastní specifické svatební tradice, což přispívá k jedinečnosti a rozmanitosti svateb.
Kmen Mareko má různé svatební tradice a zvyky. Ženy se vdávají ve věku 15–17 let, muži 16–20 let. Tento kmen rozeznává osm typů svateb:
Na domluvené svatbě (Tewaja) ženich oznámí výběr nevěsty své rodině, a pokud souhlasí, začnou přípravy. Přátelé ženicha navštíví rodinu nevěsty, tasí meče, stráví chvíli v domě a pak odejdou. Tento obřad se opakuje po tři dny, ale ne v pátek nebo ve středu. Při první návštěvě pozorují různá znamení, jako je let ptáka Tarailae nebo dívka nesoucí plnou nádobu s vodou, což naznačuje příznivé požehnání pro svatbu. Pokud je vše příznivé, rodina ženicha požádá rodinu nevěsty o její ruku a dohodnou se na datu svatby.
Kmen Bena v jižní Etiopii má různé svatební tradice. Muž musí nejprve přeskočit řadu volů, což mu umožní začít hledat nevěstu. Po čtyřech kolech skákání a tříměsíční dietě od masa, medu a mléka si může začít hledat partnerku. Po výběru nevěsty navštíví její rodinu starší muži a muž ji může vzít mimo svůj klan. Pokud dívka není dospělá, může zůstat s rodinou až do 15-20 let. Existuje také tradiční typ svatby, kdy mladší bratr převezme manželku zesnulého staršího bratra. Bohatí muži mohou mít více manželek.
Kmen Kafficho má svatební zvyk, kde je věk pro sňatek stanoven na 18 let pro dívky a 20 let pro chlapce. Svatba začíná dohodou mezi ženichem a otcem nevěsty, a pokud nevěsta souhlasí, začínají přípravy. V den svatby ženich a jeho přítel troubí na sloní roh, což signalizuje příchod k nevěstině rodině. Po příjezdu se usadí a proces pokračuje. Výše výkupného závisí na majetku a postavení ženicha. Pokud nevěsta otěhotní, jde do domu své tchyně, kde je jí poskytnuta větší ochrana.
Kmen Tsemay rozlišuje pět typů svateb: dohodnuté sňatky mezi rodinami (Haliko Egael), dohodnuté sňatky mezi páry (Wawaki Bais), únosové svatby (Midi), dědičné svatby (Shano) a náhradní svatby (Sagarte). Na svatbě Haliko Egael si ženich vybere nevěstu, informuje svou rodinu a zařídí výkupné. Po dohodě přivedou nevěstu k ženichovi příbuzní nevěsty. Wawaki Bais je svatba, kde rodiny o sňatku nevědí, ale výkupné je povinné. Midi zahrnuje únos dívky bez jejího souhlasu. Shano jsou svatby, kdy muž potřebuje pomoc po smrti své ženy a jeho rodina si vybere náhradu z ženské strany. Yedubegabicha je svatba na půjčku, kde muž platí výkupné tím, že pracuje pro rodinu nevěsty.
Nejdůležitější je Katsara neboli proces obřízky. Očekává se, že nevěsta i ženich projdou tímto rituálem, aby naznačili svůj vstup do dospělosti. Po dokončení tohoto nezbytného procesu a předpokladu pro manželství Gamo může žena přijmout jakékoli nápadníky.
Kmen Karo nebo Kara, s populací asi 1500, žije na východním břehu řeky Omo v jižní části Etiopie. Budoucí nevěsta Karo má na břiše vytetované různé atraktivní symboly, které zdůrazňují její krásu. Ženich z kmene Karo může mít tolik manželek, kolik si může dovolit, obvykle asi 2 nebo 3.
Surové neboli Surmové jsou pastevecký národ žijící na jihozápadě Etiopie, na západním břehu řeky Omo. Krávy jsou pro ně velice důležité, nejen jako hmotné statky, ale také jako životně důležité společníci. Muži se mohou oženit pouze v případě, že vlastní alespoň šedesát krav. Po svatebním obřadu jsou některé z těchto krav darovány rodině nevěsty.
Etiopské muslimské svatby se zaměřují na štědrost. Po zásnubách pošle ženich dojnou krávu, ze které matka připraví máslo na svatební noc. Po potvrzení záměrů se objeví před kmenovými vůdci ke schválení. Matka nevěsty dává ženichovi podmáslí a chlapec pomáhá otci nevěsty. Otec nevěsty dává krávy, med, pšenici a další dary. Po obřadu odjíždí nevěsta s doprovodem do svého nového domova. Ženich dává peníze příbuzným nevěsty. Ačkoli je dohodnuté manželství stále běžné, páry si nyní mohou vybrat své partnery, ale rodiny se tohoto procesu stále účastní.
A co je důležité pro život v Etiopii?
V Etiopii se čas měří jinak – hodiny jsou nastaveny o šest hodin dopředu. Používá se 12hodinový cyklus, kdy den začíná v šest hodin ráno, při východu slunce, místo půlnoci.
Lákalo by vás si vzít Etiopana a podstoupit všechny tyto tradice?
Zdroj: autorský text, Theknot.com, eventdone.com, habeshabrides.com, allaboutethio.com, myethiopiawedding.com, thetravelerbutterfly.com