Šel si za svým snem. Jakmile to režim dovolil, sbalil si kufr a odjel do Ameriky. Než se tam ale Maxim Havlíček stal slavným umělcem a malířem, musel si projít mnohým. On ale nelituje. Dnes se o jeho obrazy perou milovníci umění a on se mohl s hrdostí vrátit domů do Prahy, kde svou první výstavu uspořádal loni. Protože měla obrovský úspěch, rozhodl se letos udělat další, a to i přes trable s celníky. LP-Life.cz mělo možnost nahlédnout do ateliéru před samotnou výstavou a umělce vyzpovídat.
Narodil jsem se tu. Až teď jsem to přivezl, protože čas uzrál. Když jsem před dvaceti lety přijel do Ameriky, musel jsem se nějak živit. Nikdo na mě nebyl zvědavý. Přijel jsem tam za kamarády, u nich jsem byl chvilku, a pak jsem odjel. Ani jsem neuměl anglicky, neměl jsem peníze, byl jsem tam na turistickém vízu. Prvních, řekl bych, deset let to bylo opravdu o tom se nějakým způsobem ustálit, udělat si tam nový život, to chvíli trvá. Hlavně když je to jiná země, jiná kultura, nemáš tam žádné zázemí a jsi tam sám za sebe.
Před devíti, skoro deseti lety.
Soustředil jsem se hlavně na Ameriku, chtěl jsem to udělat nejdřív tam. Měl jsem svůj sen, že bych chtěl mít výstavy v Los Angeles a New Yorku. To už jsem udělal, tak jsem si říkal, že dalším krokem pro mě bude Praha. Ta mi přišla jako nejjasnější volba, narodil jsem se tu, mám tu rodinu. Po dvaceti letech, co jsem byl pryč, jsem to chtěl přivézt zpátky.
Prvních pár let, čtyři nebo pět let, jsem se nevrátil. Pak jsem ale jezdil každý rok za rodinou, ale spíše jako turista.
Musím říct, že skvěle. Největší poctou pro mě bylo, že za mnou lidi chodili a říkali, že nic takového předtím neviděli. Byli zvyklí na díla určitého stylu, a ta moje jim přišla úplně jiná.
Já jenom nemaluji, nejdřív na to tvaruji věci. Používám materiály, které si normálně člověk s malováním obrazu nespojí, například mramor, drcený štěrk, písek, polymery, alkydy. To všechno míchám dohromady, zkouším, hledám formu, která bude pro každý ten obraz fungovat.
Ano. Každý obraz je zrcadlem okamžiku, kdy obraz vzniká. To znamená, čím si v tu chvíli procházím, co mě ovlivňuje a zajímá. Mě třeba zajímá kvantová fyzika, když o tom čtu, tak nad tím pořád přemýšlím. Pár obrazů jsem udělal na základě toho, že mě ty znalosti a vědomosti kvantové fyziky, černé díry a podobně, fascinují. Přijde mi, že v kvantové fyzice jsou odpovědi na všechny otázky, které máme ohledně toho, jak jsme se sem dostali, co tady děláme, proč a jak všechno vzniklo. Když se člověk zastaví a uvědomí si, jak do sebe všechno zapadá, jak unikátní je svět, ve kterém žijeme, to nejde ani pochopit.
Samozřejmě, protože pocity nedovedu kolikrát ani slovy popsat. Je to vyjádření jinými prostředky než slovy. Když tvořím, mám představu, jak něco, třeba v tom vesmíru, může vypadat, a to dávám do toho obrazu.
Je fakt, že jeden obraz mně trvá udělat třeba měsíc, protože se to vyvíjí. Je to zajímavé, když se třeba vrátím druhý den do ateliéru, jsem v jiné náladě, což také ovlivňuje ten proces. Je to záznam toho, čím si procházím, když ten obraz vzniká.
O tom to není, je to jako když básník píše básně. Taky vychází z vlastních pocitů, z toho, jak vidí svět, a lidé to čtou. Také je to intimní věc člověka, který to stvořil, to samé knihy. Lidé si vymýšlejí příběhy, ale ty vycházejí z nějakých jejich snů, představ nebo částečně ze zkušeností. Je to taky jejich intimní zpověď, i když to s nimi zdánlivě nemá nic společného.
S obrazem je to stejné, pro spoustu lidí to nejde tolik do hloubky, a přesto se jim to líbí. Nechci, aby to byla dekorativní záležitost, aby se jim obraz líbil, protože barvy obrazu se jim budou hodit do obýváku. Kdyby mi tohle někdo řekl, nevím, jestli bych jim ten obraz prodal.
Letošní výstava se jmenuje Time Traveller, tedy cestovatel časem. Má to spojení s mými výlety zpátky do Prahy, do Čech. Vyrostl jsem tady, pak jsem odjel. To znamená, že ten dětský život je tady, a dospělý život v Americe. Čím jsem starší, tím víc se vytváří jasná čára mezi těmito životy. Občas mě to až mrzí, že bych je chtěl víc propojit. Nevím, jestli to takhle mají všichni, mně to skoro připadá, jako kdyby to byl život někoho jiného.
Co mě ale nejvíc dostane, když jsem tady, je, když jdu venku. Slyším zvuky a cítím vůně, které jsou specifické jen pro tohle místo, a vyvolává to vzpomínky na ten dětský život. Třeba když slyším létat vlaštovky.
Přemýšlel, ale mně už na tom celkem moc nezáleží, jestli žiju tady, nebo tam.
Brácha za mnou jezdí vždycky na celou zimu a já sem na celé léto. Trávíme od sebe jenom podzimy a jara.
Určitě. Když jsme třeba někde sami dva, sedneme si a nemusíme spolu vůbec mluvit. Je důležité, že jsme si jeden druhému nablízku, jde o tu fyzickou blízkost bráchy, o napojení. To zase souvisí s těmi obrazy, můžu strávit v ateliéru několik hodin, a když vyjdu, mnohdy netuším, co jsem tam dělal. Tady je to nějaké napojení.
Žena mě bere takového, jaký jsem. Asi by mě ani jiného nechtěla. Musíš si najít správného člověka, kterému to, ne že nevadí, ale třeba se mu to i líbí. Nemyslím si, že mě shrnuje jenom to, že dělám ty obrazy. Jako člověka mě tvoří spousta dalších věcí, přestože obrazy jsou část významná. Myslím si, že umím fungovat docela dobře v tom praktickém světě.
To ne. Amerika mě vycvičila, tam je všechno byznys. Abych se tím uživil, musím k tomu taky přistupovat jako k byznysu. Nemůžu si tam hrát na bohéma. To je další rozdíl, když koukám na tuhle scénu. Lidi tu mají takové to umělecké ego, je to nezodpovědné. Nedokážu si představit, že bych někde žebral o peníze nebo se nechal vyživovat.
To ne, funguje to tam různými způsoby. Já to mám tak, že jsem zastupovaný galerií, která mně udělá výstavu. Ta to celé zaplatí a já jim dám provizi za každý prodaný obraz.
Samozřejmě v Americe jsou ty částky úplně jiné než tady.
Kupují, lidi kupují tady i v Americe.
Je, až mě to překvapilo. Loni jsem sem přijel a o galerijní a sběratelské scéně jsem nic nevěděl. Lidi si tady pořád stěžují, že nemají peníze, tak jsem si říkal, že obraz si dneska moc lidí nekoupí. Byl jsem ale mile překvapen, kolik je tady lidí, kteří za kulturou jdou, zajímá je to, utratí za to peníze a nepřijde jim to nenormální. Podporují umělce, což mi přijde skvělé.
Blbě. I tahle praktická část je šílená. Mám dvojí občanství, to tady ale nikoho nezajímá. Obrazy, které jsem namaloval v Americe, je zboží, které je vyrobené mimo Evropskou unii a vztahuje se na ně DPH. Když to sem přivezu, musím všechny nechat proclít. Problém je, že celnice po mě chce patnáct procent DPH jenom za to, aby tady ty obrazy mohly zůstat, aniž bych je prodal.
Já. Hodnota obrazů přijde z Ameriky. To je další věc, hodnota v amerických dolarech je úplně jinde než v korunách. Existuje takové „vízum“ pro obrazy, jako cestovní pas, na které dostaneš povolení tu obrazy mít jeden rok, potom už musí být zpátky v Americe. Pokud je tu chci nechat déle, což jsem teď udělal, tak buď si musíš prodloužit ten pas, což stojí nějakých 1600 dolarů, nebo je necháš proclít. K proclení neplatíš clo, ale DPH, což je patnáct procent. Takže z těch čtyřiceti obrazů, co tu mám, bych státu musel platit patnáct procent, aniž by se zatím něco prodalo. To je nesmysl.
Samozřejmě.
Zaplatím tady. To dává smysl, když něco prodám tady, samozřejmě zaplatím DPH, tak to funguje všude. Nechápu ale, že stát po mně chce tu daň předem, ještě než nějaký prodej proběhl, jen aby je mohli uvolnit do volného oběhu. To mě totálně vytočilo, strávil jsem hodiny na celnici, abych to nějakým způsobem vyřešil. Nechápu, jak po mně můžou chtít peníze, které před prodejem ještě nemám.
Pro mě tohle vůbec není důležité.
Ne. Nemůžu za to, že jsem se tu narodil. Nemám problém s Českem, je to hrozně hezká země. Mám trochu problém se společností.
Politickou i kulturně-sociální.
Můžu být konkrétní. Třicet let po revoluci a je to tady občas strašná „krakouža“. (výraz pro zemi, kde nic nefunguje, převzatý z filmu Terminál, kde hlavní hrdina pochází z fiktivní východoevropské země Krakozie, pozn. red.) Lidi tu jedou podle nějakých stanov a kvót, jakmile tam něco nepasuje, tak absolutně vypnou a nejede přes to vlak.
Přijel jsem například do Ostravy jako akreditovaný umělec. Měl jsem tam svoje jméno a průkaz totožnosti. Nemohli mě najít v systému, což se může stát. Snažil jsem se to s tím pánem vyřešit, ale pán nic nevěděl a nic řešit nechtěl. Nepomohl mi, prostě na všechno říkal „ne“.
Pak přišel kurátor, ten to vyřešil. Bez něj si ale nedovedu představit, jak by to dopadlo. Je to asi blbý příklad, ale nikdo tady ještě nepřišel na to, že s laskavostí to dotáhneš dál než s naštvaným obličejem. To mně vadí, že jsou tu lidi neochotní. Když se tu na tebe někdo usměje, lidi mají pocit, že jim za ten úsměv něco dlužíš.
Cestuji.
My jsme půl roku spolu, půl roku od sebe. Čas spolu trávíme jakkoliv, jezdíme na motorkách, jedeme na výlet, za rodiči na chalupu, vyrazíme si někam po Evropě. To samé když on přijede do Ameriky. Hodně cestujeme.
Společně i sami. My třeba jedeme na motorkách a holky v autě. Nebo všichni na motorkách, nebo jen já se ženou. Pořád cestujeme.
Já jsem to strašně chtěl, takže mě to napadlo.
Hrozně jsem si za tím šel, to je celé. Mně nikdo nikdy nic nedal, narodil jsem se do normální rodiny v komunismu. Odzvonili jsme si to osmadevadesátým, odchodil jsem si školu a odjel jsem. Každý měl tu možnost, není to asi pro každého, ale nikdy mně nepřišlo, že bych nějak trpěl. Takhle to mělo být.
Ne, nikdy. Říkal jsem si, že je to skvělé, že mám práci. Že jsem zase o krok blíž. Pak jsem pracoval v baru, mluvil jsem s lidmi, vydělal si víc peněz. Potkal jsem skvělé lidi, měl jsem lepší práci, vydělal si víc peněz. Byl jsem zase blíž. Každý krok, který jsem udělal, pro někoho tady mohl znít jako otrava a šílenství. Pro mě to znamenalo další posun k tomu, za čím jsem si šel.
Na to není žádný recept. Když něco chceš, musíš si za tím jít. Je ale i hodně lidí, kteří jdou za něčím ze špatného důvodu. Když to chceš ze správného důvodu, protože cítíš, že to jsi ty, každý si může vytvořit takový život, po kterém touží.