Top hledané
Výsledky (0)
Jak si stojí pražské metro ve světě?

Nová linka metra D bude vypadat jako ze sci-fi filmu!

Karolína Lišková
09. srpna 2019
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Vizualizace budoucí stanice metra D Olbrachtova.

Pražské metro patří dle našich zkušeností k těm nejmodernějším na světě. Pokud samozřejmě opomeneme luxusní destinaci Dubaj, kde byl první úsek otevřen v září 2009 a kde vám snad sedačky měří i životní funkce. Je prostě dokonalé, moderní, luxusní. Naše podzemka byla otevřena v roce 1974. Není velká, ale právě se řeší, že se zvětší o linku D. Vznikly návrhy na první stanice. Ty vypadají jako ze sci-fi filmu nebo jako abstraktní obrazy z Národní galerie. Když už se tedy arabskému světu nemůžeme přiblížit technologiemi, designem ho předčíme.

Výtvarnou podobu stanic metra D Pankrác a Olbrachtova navrhnou přední čeští umělci Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia.

Iluze na stanici Olbrachtova

Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění.

„Klíčem se pro mě stala situace čekání na příjezd soupravy, kdy cestující zírá do zdi, či do dlažby. Sáhl jsem po způsobu auto-stereoskopickém zobrazování, který někdy používám ve své volné tvorbě, když chci diváka dostat skutečně »do obrazu«. V praxi takový obraz na pohled vypadá jen jako dezén, »váleček na zdi«. Při určitém způsobu koukání se ale jeho plošná textura začne jevit jako prostorový obraz.“

Pro slabší žaludky, kterým tohle nedělá dobře, se může tak cestování na Déčku zdát jako noční můra.

Otevřít v galerii (1)
Nanočástice by měly cestujícího vtáhnout do obrazu.
Nanočástice by měly cestujícího vtáhnout do obrazu. Zdroj: Jakub Nepraš

Evoluce na Pankráci

Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem.

„Pracoval jsem s alegorickým rozměrem evoluce, moderních technologií a vynálezů, inspiroval jsem se nanočásticemi, ze kterých jsou složení lidé, i vše okolo nás v provázaném superorganismu,“

řekl umělec o animaci, která se bude měnit s denní dobou. Večer zteplají barvy a kvůli lepšímu spánku se animace zpomalí. Při příjezdu soupravy se naopak stanice rozzáří a začne být aktivnější. Takže pokud nebudete moci usnout, hurá do metra!

Naše metro je relativně nové, čisté a také oproti zbytku světa levné. A jak je na tom v porovnání s jinými městy? Rozhodně ne špatně!

New York

V New Yorku byla první podzemní trať otevřena v roce 1904, byla 15 km dlouhá a čtyřkolejná. Dnes je jednou z nejrozšířenějších sítí metra na světě, má 468 stanic na 26 linkách. Denně přepraví přes 6 milionů lidí. Jako jeden z mála systémů slouží newyorská podzemní dráha cestujícím bez přestávky, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce.  A podle toho to taky vypadá. Všude zápach, odpadky a špína. V noci není výjimkou, že vám pod nohama proběhne pořádně macatá krysa.

Toronto

Toronto otevřelo metro v roce 1954. Na to, jak obří město to je, má pouhé čtyři linky. Systém funguje dobře, ale vzhledem k tomu, že ho používá extrémně velké množství lidí, tak dost smrdí. A co nás nejvíce zaráží? Na to, že jsou v severní Americe dost obézní, tak v metru je všechno malé. Od schodišť až po sedačky.

Londýn

Londýnské metro je nejstarší podzemní dráha na světě. První vlaky zde projely 10. ledna 1863. V současnosti zahrnuje 292 stanic a více než 408 km trati. Podzemka je nejrychlejším způsobem, jak se přepravovat po Londýně z místa na místo. Jenže jakmile otevřete plánek metra, zachvátí vás panika. Vyznat se ve změti barev a křivek a neztratit se, je malý zázrak. Ročně ale přepraví více než miliardu pasažérů! A opět - zápach!

I když si někdy ráno v metru povzdechnete, že Češi snad ještě pořádně nezjistili, k čemu slouží ranní sprcha a deodorant, pořád si nemáme na co stěžovat! Věřte nám, ve světě je to horší, zlaté scifi stanice!

Prodej luxusního mezonetu 4 + 1, Praha
Prodej luxusního mezonetu 4 + 1, Praha, Praha 5
Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze