Aktuální změna legislativy týkající se možnosti bank znovu začít vybírat poplatky za předčasné splacené hypotéky nemá jednoznačnou podporu mezi poslanci ve Sněmovně, a různí se i názory ekonomů. Podívali jsme se do minulosti, jak vypadala situace před zákazem tyto poplatky vybírat.
Vláda odsouhlasila změnu v pravidlech pro předčasné splacení hypotečního úvěru. Poplatek by mohl dosáhnout až na 2 % z cílové částky (např. 60 tisíc z hypotéky na 3 milióny). Více než o novinku jde o návrat o 8 let do minulosti, kdy bylo možné vybírat poplatky či pokuty za mimořádné splacení úvěru v době fixace.
Návrh změny zákona musí schválit poslanci, ale ve Sněmovně se ozývají výrazné hlasy proti legislativní úpravě. Nepřekvapí odmítnutí zákona opozičním hnutí ANO, ale proti je i řada koaličních poslanců. Návrh odmítají všichni poslanci za piráty, kteří jsou sice jen čtyři, ale proti rozhodnutí vlády se vyjádřili i další členové dolní komory zvolení za starosty nebo TOP 09. Jelikož poslanecká většina čítá 108 zastupitelů, hlasovací matematika pro vládní návrh nevyznívá aktuálně příliš jednoznačně.
"Trh s vlastním bydlením je zamrzlý. Lidé byty nekupují, navzdory tomu, že jejich ceny klesají. Trestat někoho, kdo se rozhodne svou hypotéku splatit dřív, je špatně a budu proti. Jsme tu od toho, abychom lidem pomáhali, ne jim házeli klacky pod nohy,"
odmítl například šéf poslanců TOP 09 legislativní návrat do minulosti.
Primární argumentem pro změnu legislativy by měla být snaha narovnat výklad zákona o spotřebitelském úvěru. Zákon aktuálně hovoří o možnosti účtovat poplatky jednoznačně spjaté s administrativními náklady předčasné splacení hypotéky, což je v praxi částka ve stokorunách. Některé banky se však pokoušely účtovat poplatky vyšší a byly tak pokutovány právě ze strany ČNB, dohlížející na činnost ostatních bank.
Podporovatelé opatření hovoří o proklientské změně. Banky na předčasném splacení prodělávají stovky miliónů korun, při současném objemu hypoték přes 450 miliard, což jsou maximálně nízké desetiny procent. Ztráty pak mohou přenášet na klienty prostřednictvím zvyšování úrokových sazeb.
"Pokuta za předčasné splacení hypotéky je nemravná, protože klienti jsou vlastně penalizováni za to, že se chovají zodpovědně a svědomitě a že včas platí své dluhy. V dnešní době, kdy se neustále připomíná, jak je Česká republika dušena dluhy, exekucemi atp., by přece politici měli spíš ty, kteří své dluhy platí včas, dávat za vzor, podporovat je a vyzdvihovat, a ne je ještě penalizovat. To, že pokuta za předčasné splacení není možná, je správné. Žádné zdražování hypoték, kterým banky kdysi hrozily, kvůli nemožnosti pokutovat nenastalo,"
rozebral na sociálních sítích opačnou perspektivu ekonom Lukáš Kovanda.
Trh s hypotékami prošel za několik desetiletí v ČR dynamickým vývojem. Změna spotřebitelského zákona z roku 2016 ho poměrně výrazně ovlivnila. Vznikla jako reakce na směrnici Evropské unie a umožnila za předčasné splacení úvěru vybírat pouze zmíněné administrativní poplatky.
Už v roce 2015 tak bylo možné pořídit hypotéku bez obav z pokuty za předčasné splacení, banky se snažily předběhnout konkurenci. Nedá se tedy vyloučit, že v rámci konkurenčního boje budou existovat úvěry s možností bezplatné nebo velmi levné předčasné splátky.
I v současné legislativní změně by měla zůstat možnost splatit jednou ročně část dluhu mimořádnou splátkou až do výše 25 %, což ale před změnou spotřebitelského zákona rovněž nebylo obvyklé. Změna tak míří především proti volnosti refinancování hypoték, které může jedincům s vyšší úrokovou sazbou úvěr značně prodražit při snižování úrokovým sazeb v čase.
Zdroje: ČTK, ČNB, twitter.com, novinky.cz, seznamzpravy.cz, ct24.ceskatelevize.cz