Životní dráha tohoto slovutného umělce se započala v roce 1870, kdy se narodil v Brně do rodiny otce kameníka. Jeho dospívání bylo těžce poznamenané brzkým skonem otce. O výchovu jeho nezkrotné povahy se musela pokusit matka. Snažila se ho přemluvit, aby pokračoval v rodinné kamenické práci, ale mladý hoch raději utíká do Liberce na technickou kolej.
V následujících letech vystřídal několik vzdělávacích institucí. Jeho mládenecká pouť za zkušenostmi je dovršena tříletým výletem do Ameriky, odkud si odnáší lásku k industriálním budovám a jednoduchému způsobu života, čímž končí jeho éra Don Juana. Na jiném kontinentu byl unešen účelovým luxusním stylem Louise Sullivana, který se mu stal osudným.
Po návratu pracoval ve vídeňské stavební firmě. Byl architektem slova, neboť veřejnost ho znala pro jeho myšlenky víc, než pro jeho stavby. Razantně se stavěl proti ornamentu a dekorativnímu stylu secese. Byl obhájcem luxusních čistých forem z ekonomických a užitkových důvodů. Vzhled stavby se odvíjel od účelu a způsobu zpracování.
V roce 1897 si založil vlastní ateliér. Zásadní průlom v tvorbě představoval návrh budovy Goldman & Salatsch Looshaus na Michaelerplatzu, která svým puristickým řešením vzbudila rozruch.
V roce 1922 byl Loos zvolen vrchním architektem vídeňských obytných projektů. Tento post záhy opouští a vydává se do Francie, kde ho místní avantgarda s nadšením přijímá. V tomto období vznikají jeho největší realizace – dům pro Tristana Tzaru (Montmart), Rufer Haus (Vídeň), Villa Stross (Vídeň), Mullerova vila pro Dr. Františka Mullera v Praze, plzeňské bytové interiéry.
Luxusní budova z let 1928-30 nese stopy konceptu uspořádání obytného prostoru založeného na prostorové a výškové diferenciaci jednotlivých funkčních zón, vzájemně spojených krátkými schodišti.
Svými novátorskými myšlenkami připravil půdu pro moderní architekturu 20. let 20. století a nadobro proměnil architekturu budoucnosti.