Obří skladová centra vzbuzují silné emoce. Opakovaně slyšíme, že se z Česka stává "překladiště Evropy", místo, kde zemědělskou půdu postupně nahrazují především a pouze nevzhledné šedivé krabice. Logistika patří ale zároveň k těm oblastem podnikání, do nichž se u nás v posledních letech investují desítky miliard korun.
Proti výstavbám centrálních skladů se mnohdy staví okolní obce, ale i odpovědné instituce. Ti všichni nejčastěji argumentují tím, že logistické haly s sebou přináší devastaci místní půdy. O tom, že jí není zrovna málo, svědčí fakt, že velká část těchto areál zabírá plochu hned několika fotbalových hřišť najednou.
Jedním z největších je distribuční centrum Amazonu, které najdeme mezi Prahou a Kladnem. To je velké jako zhruba 13 takových hřišť. Ještě rozsáhlejší areál je v Úžicích u dálnice D8 vedoucí do Německa. Jeho plocha zabírá okolo 30 fotbalových hřišť. Právě střední Čechy, které obsluhují hlavní město, patří k regionům s největší plochou logistických center. Míst, kde by se dalo ještě stavět, už ale tolik není, jak přiznává také jeden z developerů, který nedávno jeden takový park otevřel ve Stochově.
uvedl k tomu Daniel Kubizňák, šéf pronájmů a developmentu společnosti P3.
V samotné metropoli je pak jedním z největších areálů park v Jirnech, který nabízí plochu téměř 350 000 metrů čtverečních. Celkové číslo je však ještě mnohem větší. Dohromady je totiž u nás přes 8 milionů metrů čtverečních průmyslových ploch.
S tím, jak se počet a velikost skladových projektů v Česku rozšiřuje, rostou také finančních obraty a zisky developerů, kteří haly staví. Například společnost CTP Group, jež patří k těm největším, zvýšila v letošním prvním čtvrtletí svůj čistý příjem na zhruba 2,5 miliardy korun. V meziročním srovnání obchodníkům pronajala hned o 116 procent více své skladové plochy.
Mezi největšími logistickými firmami, jež v Evropě podnikají, jsou především poštovní, kurýrní a rejdařské společnosti a dále pak železniční dopravci. Ukazuje to alespoň žebříček Top 100 logistických firem sestavený výzkumnou organizací Fraunhofer Center for Applied Research on Supply Chain Services SCS. Řada z nich přitom působí rovněž u nás. Nejsilnější z nich je podle výše svých tržeb skupina Deutsche Post DHL. Abychom si udělali představu, o jak velký kolos se jedná, tržby této firmy dosahují každoročně až okolo 400 miliard korun. Vedle Deutsche Post DHL jsou dalšími silnými hráči především Deutsche Bahn a rejdařský Maersk.
Na ekonomických výsledcích uvedených společností se v posledních měsících výrazně podepsala také koronavirová pandemie, která umocnila rozmach elektronického obchodování. Právě pandemie podle 36 procent respondentů výzkumu České logistické asociace tvrdí, že nejsilnější hráči na trhu dále posílí a zejména díky své technologické vyspělosti a finanční stabilitě vyjdou z krize silnější, než když do ní vstupovali. Krize a s ní související změny trhu naopak nejvíce postihnou provoz zejména malých a středně velkých společností s národní či místní působností. Myslí si to téměř dvě třetiny odborníků.
Většina z nich, plných 82 procent, očekává podle analýzy asociace další růst tohoto oboru především v oblasti, která se zaměřuje na zboží běžné spotřeby. K tomu, i když zatím pouze okrajově, samotné prostory jednotlivých skladů. Jak větší, tak menší obchodníci tak mohou nabízet svůj sortiment přímo v areálech, aniž by v nich tak museli mít jinak velké skladové zásoby, které pro ně jinak představují značnou ekonomickou zátěž. Příkladem uvedené cesty je třeba Alza a Mall. Česká pošta připravuje model přeměny v moderní logistickou firmu. Investovat do něho plánuje až zhruba 7 miliard korun.
Listovní zásilky, jež klesají každý rok v průměru o 10 procent, nahrazuje elektronická forma komunikace. České pošta se chce proto přeměnit částečně z přepravní do logistické společnosti. Investovat hodlá především do balíkového trhu, který roste každoročně více než 10procentním tempem.
uvedl ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl.
Jinou cestou jde Simona Kijonková. Její Zásilkovna poskytuje na trhu sdílené doručení prostřednictvím tisícovek výdejních míst, které najdete po celé republice. V červnu ale současně ohlásila, že spouští vlastní doručení na adresu. Zapojena do ní bude mikrodep. Důvodem, proč k uvedenému rozhodnutí došlo, byl loňský nástup koronavirové pandemie.
řekla LP- Life Simona Kijonková.
Skladový byznys roste. To je neoddiskutovatelné. Jeho další vývoj bude záviset jednak na tom, zda a jak rychle se pro něj podaří připravit nové areály, tak na skutečnosti, do jaké míry se v něm využijí nové postupy a technologie. Současně se očekává, že se dále zvýší význam těch největších hráčů na trhu.
předvídá další vývoj Lucie Brklová ze společnosti Kiekert CS.
Zdroje: Ihned.cz, Businessinfo.cz, Czech-logistics.eu, vlastní dotazování