Od listopadu končí vládní moratorium na splácení úvěrů. Koronavirová krize ale pokračuje dál a mnoho lidí má v tuto chvíli minimální příjmy či dokonce přišli o práci. Jak řešit aktuální situaci, pokud stále nemůžete splácet své úvěry? Zeptali jsme se za vás.
uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit, který očekává, že zhruba 15-20 % klientů bude potřebovat po konci splátkového moratoria individuální přístup.
Jeho slova potvrzují i tiskoví mluvčí největších českých bank. Základem je komunikace a včasné řešení problémů. Vždy se dá najít možnost, jak situaci vyřešit.
Jedním z přechodných řešení je možnost modifikace splátek dle aktuální potřeby. Kupříkladu MONETA nabízí možnost dočasného odkladu splátek pro klienty, kteří se ocitli v tíživé finanční situaci, a to až o 3 měsíce. Je však nutno uvést, že na rozdíl od vládního moratoria se jedná o možnost odkladu splátek, která je úročená. O odklad můžete požádat prostřednictvím online formuláře. Nemusíte se obávat značné finanční zátěže ani po uplynutí tříměsíční lhůty. Splátkový kalendář bude prodloužen přiměřeně splácení dodatečných nákladů.
Pokud je pro vás tříměsíční odklad nedostačujícím řešením, bude MONETA nabízet mechanismus v dlouhodobém horizontu a to formou “covid-pohotovosti”. Jedná se o kombinací úpravy úrokové sazby a splátkového kalendáře. Kompletní program včetně detailů bude představen začátkem prosince.
Česká spořitelna nabízí svým klientům individuální odklad splátek na 3 měsíce nebo snížení splátek na 6 měsíců a firemním klientům individuální odklad splátek na 3 měsíce nebo individuální posouzení možnosti snížení splátek až na 6 měsíců.
Banky se snaží v této nelehké situace vyjít svým klientům vstříc. Pokud nemůžete splátku zaplatit, AIRBANK, RAIFFEISEN BANK, ČSOB a jiné banky apelují na možnost obrátit se na jejich bankéře. Ten s každým individuálně probere danou situaci a nabídne konkrétní řešení. Pro nalezení ideálních možností vyřešení situace je nesmírně důležité včasné kontaktování banky a oznámení problému. Bližší informace naleznete na internetové stránce dané banky nebo na infolince.
napsal nám Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB a Poštovní spořitelny.