První dny od spuštění portálu stavebníka, který má zkrátit povolovací řízení, provázelo rozčarování. Zatímco ministerstvo pro místní rozvoj, které je za projekt odpovědné, nesnáze vesměs zlehčovalo, samotní úředníci byli mnohem kritičtější. Byli i tací, co se do systému nemohli přihlásit vůbec. Odrazí se to v novém schvalování stavebních projektů?
Přípravy na zahájení provozu nové digitální platformy, jejímž smyslem je rychlejší a jednodušší stavební řízení, vyvolávaly obavy. Termín 1. července byl totiž pevně daný a pochybností, že se nepodaří vše připravit včas, postupně narůstaly. Možná i proto se stavebníkům na některých úřadech v posledních měsících radilo, aby žádosti podávali raději ještě před koncem června. Tedy v čase, kdy ještě platil starý stavební zákon. Skutečnost, že se novinka bez rizik neobejde, přiznal České tiskové kanceláři rovněž vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
„Zavedení nového stavebního zákona a digitalizace stavebního řízení se pravděpodobně neobejde bez počátečních obtíží. Obavy ale nejsou na místě. Je třeba v krátké době dohnat, co se mělo udát už před lety.“
Část úředníků si před spuštěním připravované platformy stěžovala na nedostatek informací i vybavení. Některé z nových počítačů, které stát poslal na úřady, měly například u nabíječek zástrčky pro britské zásuvky namísto českých. Jiní měli problémy zase s tím, že nebyli včas proškoleni.
Zahájení provozu celého systému si ale nakonec ministerstvo pochvalovalo.
„Po technické stránce se start povedl a digitalizace stavebního řízení funguje. Nemáme informace o tom, že by měly systémy výpadky. Několik úřadů hlásilo potíže, nešlo ale o selhání informačních systémů,"
uvedl v tiskové zprávě ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a dodal, že první den systém obsloužil více než půl milionu dotazů. Jaká byla realita?
Jedním z nejčastějších terčů kritiky byl fakt, že lidé z úřadů mohli upravovat i jiné projekty. Dalším argumentem bylo pak třeba to, že do systému lze zadat adresu, nikoliv však katastrální území. Kromě toho prý nebylo možné, aby se daly stavební záměry v jednotlivých regionech podle předem zadaného kritéria filtrovat. Na brněnském magistrátu se pak někteří úředníci nemohli dokonce vůbec přihlásit.
Poměrně radikální stanovisko proto také zaujalo Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů.
„Digitální stavební řízení trpí absencí klíčových funkcí, které jsou nezbytné pro efektivní správu a řízení stavebních projektů. Například není funkční propojení s ekonomickými systémy či lokálními spisovými službami,"
řekl České tiskové kanceláři předseda sdružení Jan Holický.
Za promarněnou šanci to považuje i Asociace developerů, jak uvedla v tiskové zprávě. To, že se nový systém stavebního řízení při spuštění neobešel bez obtíží, podle ní není největší problém. Za něj považuje nedostatečné proškolení úředníků a odborníků týkající se prováděcích vyhlášek a metodických materiálů.
„Stavební úřady jsou nyní zavaleny žádostmi, které dorazily do 30. června, a jak se netají, bude jim trvat měsíce, než se s nimi vypořádají,“
napsala v tiskové zprávě asociace.
Navzdory počátečním porodním bolestem se však zdá, že se portál stavebníka postupně rozbíhá. Během prvního dne provozu systém obsloužil údajně přes půl milionu dotazů. Do portálu bylo odesláno hned 1 300 žádostí o stavební povolení. Ministerstvo pro místní rozvoj zřídilo také telefonickou linku, na níž se mohou úřady obracet s dotazy. Nutno současně uvést, že ani někteří žadatelé nebyli na změnu připraveni. Žádosti dodávali v papírové podobě, nebo je posílali do datové schránky i během začátku, tedy v době, kdy už to podle zákona nebylo možné.
Ministerstvu se však naštěstí daří těžkosti postupně odstraňovat.
„Správci místní sítě v některých případech úředníkům nepřiřadili správně jejich role. Některým úřadům už naše call centrum pomohlo tyto počáteční problémy vyřešit a administrátoři mají k dispozici od nás také detailní manuál,“
napsal LP Life ředitel odboru digitalizace a informačních systému Petr Klán.
A jak by mělo nově stavební řízení vlastně fungovat? Místo dvou přináší jediné řízení, ve kterém se stavba umístí i povolí. Díky tomu bude pro povolení stačit pouze jedno razítko. Stanovují se navíc pevné lhůty pro vydání rozhodnutí – 30 dnů ode dne zahájení řízení v případě jednoduché stavby a 60 dnů ode dne zahájení řízení v ostatních případech.
Vedle toho dochází k rozšíření okruhu staveb, které posouzení stavebního úřadu vůbec nepotřebují. Jedná se o některé stavby obnovitelných zdrojů energie, výměnu vedení a sítí nebo přípojky do 25 m a další. Na malých stavebních úřadech by se měl díky digitalizaci stavebního řízení, zjednodušení dokumentace a přechodu komplexních staveb na Dopravní a energetický stavební úřad snížit objem úředních úkonů o 30 až 40 procent.
Požadavky na povolení tedy vyhláška výrazně zjednodušuje. Zároveň snižuje nároky na parkovací místa nebo ruší nutnost oddělovat toalety předsíní. Od některých přežitých povinností, jako jsou například požadavek na oslunění nebo výšku rodinných rekreačních staveb, pak zcela upouští. A co je potěšující, to je informace, že by to vše mohlo investiční náklady na byt zlevnit, jak alespoň ministerstvo tvrdí.
Zdroje: Ministerstvo pro místní rozvoj, Ceskenoviny.cz, vlastní dotazování