Dojezd a doba nabíjení není jediným aspektem elektromobility, který se u nového systému osobní dopravy řeší. Doprava má řadu bezpečnostních rizik a jedním z nich je nebezpečí požáru. Velké baterie elektromobilů vyžadují speciální přístup při jejich hašení. Obavy z nebezpečí hoření elektromobilů jsou na místě, ale jejich četnost je vysoká i u benzínových aut, ovšem v jejich velkém množství nevzbuzují tolik pozornosti.
Ačkoliv jsou požáry elektromobilů oblíbeným tématem internetových diskuzí mezi jejich zastánci a odpůrci, v tuzemsku jde o velmi raritní jev. V historii ČR totiž na našem území hořely jen jednotlivé případy elektroaut a ve většině případů se jednalo o vozy, které si dnes nespojujeme s nejoblíbenějšími značkami.
V Česku tak hasiči nemají zkušenosti s hašením čistě elektrických vozů Tesla ani s "domácí" Škodou Enyaq, ale třeba s experimentálními elektrickými škodovkami značky Favorit Eltra vyráběných na přelomu 80. a 90. let, kdy několik desítek vozů Škoda vyrobila s elektrickým pohonem dávno před tím, než se začalo uvažovat o reálném přesunu od spalovacích motorů k těm elektrickým.
Zcela přesná čísla požárů elektromobilů nejsou známa. V hasičských statistikách se totiž do jedné kategorie s elektrickými automobily počítají i jednostopá vozidla. Zejména jde o koloběžky a kola. I pojišťovny v jedné kategorii mají elektromobily a hybridní automobily, u nichž je pravděpodobnost požáru větší. Za posledních 5 let hořelo v Česku 41 těchto zařízení, co se týče čistých elektromobilů je podíl jen nízké jednotky kusů. I přesto se ale hasičské sbory připravují na řešení požárů způsobené elektrickými automobily.
Školí se pravidelně. Jak teoreticky, tak prakticky. Školení probíhá poměrně často. Hlavně v té praktické části. Školení zohledňuje specifika elektroaut. V teoretické části se zaměřuje na nové trendy a pochopení různých technologií nebo míst pro bezpečnostní prvky daných značek. Praktická část je zaměřena nejvíce na vyproštění nebo přesun elektroauta z podzemních garáží nebo jiného místa na bezpečnější prostor,
řekl pro LP-Life vedoucí oddělení komunikace Hasičského záchranného sboru ČR plukovník Martin Kavka.
Jednou z příčin požárů zmíněných Favoritů mohla být amatérská výměna olověného akumulátoru za baterii Li-Ion, s podstatně lepší kapacitou. Zásah proti požáru moderního hořícího elektromobilu hasiči museli podstoupit loni v květnu, když v pražské podzemní garáži hořel Jaguar i-Pace. Největší komplikací zásahu byl problém s výtahem pro automobily, jelikož pro potřeby zásahu bylo bylo nutné vypnout elektrický proud a výtah pro elektromobily nefungoval.
Hašení elektromobilů je sice pro hasiče mimořádnou akcí, ovšem k požárům konvenčních automobilů se spalovacími motory jezdí zcela běžně. Navíc mnohem častěji než v případě elektrických variant.
I tak mají k dispozici manuál, jak postupovat a mají k dispozici speciální technologie, jako dohašovací kontejner, ten se ale používá jen někdy a speciální vodní proud COBRA, který byl použit i při speciálním zásahu.
Od roku 2010 celosvětově shořelo celkem 728 elektromobilů, stále jich jezdí přes 43 milionů. Za tu dobu jen v ČR shořelo přes 21 000 fosilních aut z 6,5 milionu. Nové baterie bez tekutého elektrolytu už prostě nemůžou hořet (hoří jen ty plasty kolem a to je rychlý zásah). Já i Hasiči ČR jsme úplně v klidu,
postoval na síti X prezident České asociace elektromobilu a vlastníků vozů Tesla Lukáš Hateša, který se osvětě ohledně elektromobilů na sociálních sítích často věnuje.
Zásadní rozdíl tak je v množství každého druhu automobilů. Auta s konvenčními spalovacími motory stále drtivě dominují provozu na českých, ale i celosvětových silnicích. Požáry těchto aut jsou relativně běžné a na rozdíl od nehod nové technologie nebudí tolik pozornosti.
Statisticky však data mluví ve prospěch elektromobilů a to nejen v Hetešové srovnání. Automobilka Tesla zveřejnila v roce 2022 údaje o požárech svých elektromobilů. Za období mezi lety 2012 a 2020 došlo k požáru v průměru na jeden vůz Tesly po ujetí 205 milionů mil, tedy 330 milionech kilometrů. Celostátní průměr v USA zahrnující všechny typy vozidel činí 19 milionů mil. Z těchto údajů vycházejí i čeští hasiči.
Podle těchto údajů je nebezpečí požáru Tesly jedenáctkrát nižší než je průměr. Statistiku však vozům vylepšuje jejich nižší věk oproti průměru vozového parku. Čím je auto starší tím logicky roste riziko nehody.
Nejčastější obava z požáru elektromobilu je spojena s možností požáru zaparkovaného vozu, která vede k občasnému zákazu parkování těchto vozů v podzemních garážích. V těchto prostorách hasiči také často nacvičují tyto zásahy. Pokud se elektromobil nenabíjí, je riziko nižší než u konvenčního automobilu. Americkými médii v minulosti rezonovala aféra série požárů zaparkovaných aut značky BMW se spalovacími motory. I jejich uhašení je pak pro hasiče náročné.
Například Renault (Dacia) vyvíjí elektromobily dohromady s francouzskými hasiči. Auta mají vždy v kabině poklop, který prohoří a hasiči mohou napustit přímo prostor baterie vodou. Hašení tak trvá jako u ICE (tj. konvenčního vozu, poz. red.) a kontejner údajně není potřeba,
poukazuje na nové bezpečnostní technologie vyvíjené pro elektromobily publicista Jiří Zima na X, jak by se mohla v tomto ohledu vyvíjet budoucnost elektromobility.
Zdroj: hzs.cz, hasici-vzdelani.cz, obnovitelne.cz, x.com, ABC News, ČTK, autorský článek