Aj Wej-wej patří mezi nejznámější čínské umělce a je považován za jednoho z nejvlivnějších umělců současného světa. Proslavila ho především jeho provokativní díla, jimiž si znepřátelil čínskou vládu, proti které otevřeně vystupuje.
Působil v USA, je činný také v oblasti architektury a je známý jako politický aktivista. Je držitelem mnoha prestižních ocenění a tradičně vystavuje v předních mezinárodních luxusních galeriích. Až do 7. ledna 2018 máte možnost shlédnout jeho jedinečnou výstavu Zákon cesty, která je instalovaná ve Veletržním paláci Národní galerie.
Zákon cesty shrnuje aktuální téma, jímž jsou uprchlíci. Jako bývalý uprchlík se ve svých posledních dílech zaměřuje na obhajobu lidských práv migrantů. Tvrdí, že při současném přístupu k uprchlíkům ztrácíme své základní hodnoty. Výstava poukazuje na stav lidstva, který nazývá „největší, nejostudnější humanitární krizí od druhé světové války“, a přízračné je také místo, kde se koná: dnes luxusní Veletržní palác byl v letech 1939-1941 prostor, kde se shromažďovali Židé před deportací do koncentračního tábora v Terezíně.
Dominantním dílem celé výstavy je obrovský nafukovací člun plný lidí, který se vznáší v prostoru. Okolní stěny zabírají koláže, které byly vyrobeny z fotografií pořízených mobilních telefonem. Tapeta nazvaná Záběry uprchlíků z filmu Lidský proud (2016) představuje dojemné svědectví o osobním setkání tváří v tvář této tragické situaci.
Najdete zde také Laundromat, sbírku oblečení a bot, které sám autor a jeho tým posbírali ve vyklizeném táboře v řeckém Idomeni u hranic s Makedonií. Následně je vyprali, osušili a vyžehlili. Oblečení tak dle Aj Wej-weje přináší svědectví o porušení lidských práv ve 21. století a zároveň o porušení úmluvy o uprchlících.