/Komentář/ Provoz mimořádně rozsáhlého systému veřejné dopravy v Praze má své, zejména finanční, nároky. V miliardách se pak snadno najde skulina, jak si přilepšit. Mezi manažery podniku zasahovala policie, rozbujelá korupce v molochu překvapí asi jen málokoho. Ještě nedávno byl slovo domnělé potírání korupce zásadním argumentem všech politických kampaní. Dnes už tolik netáhne.
Čí hlava za rozsáhlou korupci v největší městem vlastněné firmě padne? Kdo za ní ponese odpovědnost? Těžko říct. Kdo bude pochválen za odhalení trestného činu? Tady už je odpověď podstatně jednodušší. Za zásluhy v tomto ohledu se neodměňuje.
Své by o tom mohl vyprávět Robert Šlachta (Přísaha) a státní zastupitel Ivo Ištvan. Svého času se pustili do vyšetřování premiéra Petra Nečase (ODS), poslaneckých trafik, které vedlo až k odhalení šéfování státním orgánům skrze Nečasovu "vedoucí sekretářku" a později manželku Janu Nagyovou.
Výše jmenovaný policista a státní zástupce, měli stát za pádem vlády, ke kterému došlo a byli za svou práci mnohdy kritizováni. Novopečený senátor Robert Šlachta po letech založil "protikorupční" stranu Přísaha, aby z té dřiny nakonec něco měl. Navázal tak např. na protikorupční hnutí ANO, jehož členové nás oblažili např. kauzou Stoka, Faltýnkovým deníčkem anebo naposledy Chomutovskou kauzou Marka Hrabáče.
Nejdál to dotáhl asi Nečas, jelikož o jeho podivném podmanění milenkou a posléze manželkou byl natočen úspěšný televizní seriál. Tak daleko to asi na pražském dopravním podniku nedotáhnou, i když určitý potenciál tady je. Zejména kvůli jeho generálnímu řediteli Petrovi Witowském, který není v mediální prostoru zcela neznámou osobností.
Především za to vděčí dlouholetému manželství se slavnou novinářkou Světlanou Witowskou. Pro pikantní zápletku by se tak něco našlo, byť by to chtělo ještě kus umělecké licence. Nebo spíše by pro něj zbyla vedlejší role. Více pozornosti totiž vzbuzuje v poslední době současný manžel Witowské, Petr Kolář, který stál za kandidaturou Petra Pavla na prezidenta. Dokonce je považován za duchovního otce samotné kandidatury současného prezidenta.
Podle posledních informací Witowski nebyl v současné korupční kauze mezi obviněnými a na policii "jen" celý den vysvětloval okolnosti případu ohledné uplácení a organizovaní zločinecké skupiny, o němž nemáme příliš veřejných informací. Podstata korupčního jednání je z právního hlediska vždy složitá, a tak pražský ex-primátor a nynější náměstek pro městskou dopravu požaduje Witowského hlavu.
Zdeněk Hříb se netají tím, že mu Witowski ležel v žaludku takřka po celou dobu jeho práce ve vedení Prahy. Měl generálního ředitele Witowského upozorňovat na problémy kolem bezpečnostního zajištění metra (součást současné korupční kauzy) z auditů v letech 2019 a 2022. Dále měl koupit Witowski předražené informační obrazovky o "zhruba 500 tisíc dražší na kus, než byla jejich obvyklá cena na trhu" a sabotovat Hřibovy snahy o instalaci klimatizací do všech pražských tramvají.
Že zatím Witowski nebyl obviněn a sám rezignovat nechce, tak Hřibovi vůbec nevadí. Naopak Hřibova předchůdkyně v primátorském křesle Adriana Krnáčová (ANO) říká, že zodpovědný je Hřib a že má odstoupit on. Hnutí ANO je v Praze v opozici, tudíž není divu, že je k současnému nejviditelnějšími reprezentantovi pražské radnice kritické.
"Připadám si jako v kafkovském dramatu. Ti stejní lidé, kteří mi blokovali snahy o transparentnější řízení DPP, teď ode mě požadují transparentnější řízení dopravního podniku. Ano, prosím, volám po tom už roky. Stačí, když mě v tom konečně podpoříte!"
kontruje svým kritikům Hřib na X. Korupčníkům šel podle svých slov po krku, ale reprezentanti jiných stran, i opozičních, kteří mají v dozorčí radě dopravního podniku zastoupení, jeho snahy blokovali.
Čí hlava nakonec skončí na špalku teprve uvidíme, ale určitý potenciál pro filmovou tvorbu současné dění kolem dopravních služeb v Praze má. Hluchá místa v ději pak lehce vyplní záběry na jízdu v neklimatizované tramvaji.
Zdroj: autorský text, komentář, x.com, seznamzpravy.cz, irozhlas.cz, novinky.cz, zdopravy.cz