S neodolatelnými akcemi a cenami na hranici nákladů se stávají velmi populárními čínské e-shopy. Tyto online obchodní giganti navíc využívají unikátní marketingové techniky, které nejen přitahují, ale i udržují pozornost spotřebitelů. Je tak možné, že se na nákupech na těchto obchodech můžeme stát závislí. Psychiatr Karel Nešpor prozradil, co stojí za závislostí na nakupování a jak jí předejít.
Nakupování na čínských online tržištích je pro mnoho lidí novým a vzrušujícím zážitkem. Aplikace nabízí širokou škálu produktů – od domácí elektroniky po hračky pro domácí mazlíčky, oblečení, kosmetiku nebo vtipné a neobvyklé předměty. Ceny jsou často nesrovnatelné s konkurencí, což přitahuje stále více zákazníků, kteří si zvykají na lákavé nabídky a akce. I když kvalita některých produktů může být nedostatečná, cena je hlavním lákadlem.
Podle odborníků je způsob, jakým Temu stanovuje ceny a propaguje své produkty, promyšlený a využívá specifické psychologické triky, které motivují zákazníky k dalším nákupům. Často si zde můžeme všimnou různých soutěží a herních prvků, jako je kolo štěstí a časově omezené nabídky. Zákazníci jsou také vybízeni k dalším nákupům prostřednictvím bonusů a kupónů, které připomínají odměny v počítačových hrách.
Retailový analytik Neil Saunders řekl pro BBC, že Temu je "návykové jako cukr." Levné ceny a rozmanité nabídky způsobují, že spotřebitelé zažívají malé dávky dopaminu, což je udržuje ve střehu a vrací je zpět na stránky. Tento dopamin pak vytváří pocit štěstí, často ale jen na chvíli.
‚‚Nezdrženlivě nakupující lidé často předpokládají, že až budou něco mít, tak budou šťastní. Jenže když jim zboží přijde, nemají z něj radost a často ho ani nepoužijí,”
sdělil psychiatr Karel Nešpor pro redakci LP-life.cz.
Ačkoliv jsou čínské e-shopy v Česku celkem nové, závislost na nakupování je tu s námi o něco déle.
‚‚Nezdrženlivé nakupování patří do skupiny návykových a impulzivních poruch. Pro mnoho lidí je to velký problém. Tuto poruchu popsal už začátkem 20. století německý psychiatr Emil Kraepelin. Není podstatné, jakou formou člověk nakupuje, ale to, že se ve vztahu k nakupování špatně ovládá. Je ovšem pravda, že internet nakupování usnadňuje a rozšiřuje výběr,”
poznamenal psychiatr.
Podle něj jsme k impulzivnímu nakupování o mnoho více náchylnější v zimě. Tato porucha se také mnohem častěji objevuje u žen.
Na webu je neustále cítit naléhavost, odpočítávající hodiny vyvolávají dojem, že nabídky skončí každou chvíli. Tato taktika je podobná těm, které používají hrací automaty, kde zvuk tlačítek zvyšuje úroveň vzrušení a naléhavosti. Zákazníci se cítí nuceni jednat rychle, aby nepropásli skvělé nabídky.
Tento e-shop také podporuje závislost na nakupování prostřednictvím gamifikace. To znamená, že spojuje herní mechaniky a frekventované slevy, čímž vytváří prostředí, které zákazníky nutí neustále se vracet a objevovat nové a nové výhodné nabídky. Ačkoliv je pro lidský mozek složité takovým trikům odolat, impulzivní nakupování může být známkou hlubších problémů.
‚‚Může souviset např. s pokřiveným žebříčkem hodnot, impulzivitou, nezvládanými emocemi, jinou návykovou nemocí a nedostatkem kvalitních životních hodnot,”
prozradil psychiatr Nešpor.
Nejlepší prevencí proti závislosti na nakupování na Temu je tam vůbec nechodit. Pokud se vyhnete přímému kontaktu s aplikací, zabráníte pokušení a impulzivnímu nakupování. Pokud už však na čínská e-shop zavítáte, je důležité si stanovit jasné hranice a rozpočet, který nebudete překračovat. Buďte si vědomi marketingových technik, jako jsou časově omezené nabídky a gamifikace, které mohou podnítit touhu nakupovat víc, než je potřeba. Dobrou strategií je omezit čas strávený v aplikaci a před nákupem si dát chvíli na rozmyšlenou, zda daný produkt opravdu potřebujete.
‚‚Nakupovat jen to, co člověk opravdu potřebuje a ne hned. Často stačí případný nákup odložit o několik dní. Člověk pak často zjistí, že stejný nebo lepší předmět má už dávno doma,”
zakončil Nešpor.
Jak to máte s nakupováním na čínských e-shopech vy?
Zdroje: autorský text, vlastní dotazování, bbc.com