Top hledané
Výsledky (0)
/Komentář/ On-line prostor je čím dál plnější reklam a poplatků, pro trend se uchytil nový termín.

Na férovku: Facebook není, co býval. Je "zmrvený" a hnije z něj mozek, říkají slova roku 2024

Radim Červenka
17. ledna 2025
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Speciální rubrika
Facebook

Přirozenou vlastností jazyka je reflektovat okolní realitu a k tomu patří i vznik nových slovíček. Možná nepřekvapí, že nová slova, která zaujala jazykovědce se týkají on-line prostoru, kam se přesouvá čím dál větší část naší pozornosti. Nové termíny se však ustálily pro negativní trendy doprovázející pobyt na internetu. Populární on-line služby podléhají enshittifikaci a jejich bezmyšlenkové užívání způsobuje hnilobu mozku.

Na úvod nezbývá, než se ohlédnout do minulosti. Loni oslavil Facebook, jako největší pionýr internetových sociálních sítí, 20 let. Původně šlo o stránku určenou k poněkud pokoutnímu seznamování mezi studenty na amerických univerzitách, která se rychle rozšířila i na vysoké školy v jiných zemích. Pro zajímavost, v Česku se mohli se vznikajícím fenoménem seznámit nejprve studenti Masarykovy univerzity v Brně.

V roce 2006 si už mohl na Facebooku vytvořit profil každý člověk nad 13 let. Odhadem kolem roku 2010 už tam u nás měl profil skoro každý a síť se stala dominantním komunikačním nástrojem mladé generace. Kdo si vzpomene, co v těch časech dominovalo na zdi sociální sítě?

Luxusní byt na prodej na Praha 9 - 114m
Luxusní byt na prodej na Praha 9 - 114m, Praha 9

Zmrvený Facebook vydělává biliony

Oblíbené byly fotky jídla, rozmazané snímky z večírků a sdílení videoklipů. Dneska nám stylizovanou fotku jídla po delším scrollování Facebook asi nabídne, aktuální videoklipy a rozmazané fotky tam budeme už asi hledat jen velmi obtížně. Nově si však prohlédneme tlustou vrstvu reklamy a nevyžádaného obsahu, který se objevuje podle pokynů magie algoritmů, kterým běžní smrtelníci nerozumí.

"Nejdříve se chovají dobře ke svým uživatelům, pak je zneužívají k tomu, aby zlepšili podmínky pro své firemní zákazníky, a nakonec zneužívají tyto firemní zákazníky k tomu, aby získali zpět veškerou hodnotu pro sebe. Pak umírají,"

popsal životní cyklus mediálního světa publicista Cory Doctorow podle CNN a pro celý proces pak vymyslel nový termín: enshittification, enshittifikace nebo zmrvování či podělávání. S termínem přišel v roce 2022 a loni byl v Austrálii vyhlášen slovem roku.

Je otázkou, jestli cílená reklama, jež současnému on-line světu kraluje, je podstatně horší, než ony rozmazané fotky dobře se bavících opilců. Nicméně směr je jasně daný. Tvůrce nové služby se chce nejdříve zavděčit zákazníkům a pak na nich chce především vydělávat. 

Vše začalo jako studentský projekt a za cca 15 let je firma Meta otce Facebooku Marca Zuckerberga na 5. místě v tržní kapitalizaci největších amerických (tudíž i světových) firem. Takže peníze skutečně začaly proudit. Firma má hodnotu přes 1,5 bilionu dolarů.

Ze všudypřítomné reklamy zahnívá mozek

Rozhodně při tom nejde jen o Facebook a další z plejády sociálních sítí v nabídce. Stačí si pustit libovolnou soukromou televizní stanici a pokus shlédnout tímto způsobem celovečerní film je metodou pouze pro otrlé.

Polovinu doby totiž poběží reklamy tak dlouhé, že divák zapomene, co chtěl v televizi původně sledovat. Výsledkem je bezcílné bloumání televizními kanály, stejně jako stupidní reklamou zapleveleným internetem, kde se do mezer mezi nejrůznějšími komerčními nabídkami vlezou jen krátká videa tiktokového střihu.

Tady docházíme k druhému oceněnému slovu roku 2024. Lexikografové ze slovutného Oxfordu ocenili slovo, nebo spíše frázi, "brain rot" nebo-li "hnilobu mozku". Termín má označovat právě svět jednoduchého mediálního obsahu, který nedává prostor k hlubšímu zamyšlení, což způsobuje zahnívání v mozkových záhybech. 

Slovíčka by asi bez facebookové revoluce na svá ocenění nedosáhla. Platforma jak vidno prošla docela bouřlivým vývojem a tomu nemá být konec. Nyní se chystá otevřít stavidla obsahu tvořenému umělou inteligencí. 

Další ocenění za slovo roku tak možná odkáže k novému obsahu internetového světa z dílny algoritmu počítačového mozku. Aktuální ocenění si odnesla odvozenina od slova hniloba a slovíčko shit, snad nepotřebuje doslovného překladu. Současnou podobu na internetu charakterizuje vývoj jazyka jako zahnívající nebo podělanou. Uvidíme, jestli další slovo roku bude z podobného ranku.

Zdroje: autorský článek, komentář, cnn.com, idnes.cz, wired.cz, finhacker.cz

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze