Z více než 550 tisíc firem, které jsou u nás registrovány, patří ženám zhruba 15 procent. V tom zaostáváme nejen za našimi východními sousedy ze Slovenska, ale především za Polskem. Tam ovládají až třetinu společností. Jsou snad české ženy méně průbojné?
Domácí podnikatelky se soustřeďují zejména na oblast zdravotní péče, vzdělávání a služeb, zjistil výzkum agentury Dun & Bradstreet. Podíl firem zaměřených na zdravotní a sociální péči, jež vlastní ženy, je u nás téměř poloviční. V případě vzdělávání a sociální péče je to pak necelá třetina. Navzdory tomu však tvoří jejich firmy pouze 15 procent celkového počtu subjektů, které u nás podnikají.
Češky se navíc spíše vyhýbají tomu, aby řídily větší firmy. Okolo 40 procent z nich, jak šetření potvrdilo, ječ majitelkami společností s tržbami do 5 milionů korun. V případě firmy, jejíž tržba každoročně přesahuje 500 milionů, jsou to pak pouhá dvě procenta. Rozdíl oproti mužům je v uvedené kategorii propastný. Těch je totiž více než 30 procent.
vysvětlila LP-Life Petra Štěpánová, analytička Dun & Bradstreet.
Tento trend potvrzuje rovněž analytička CRIF– Czech Credit Bureau Věra Kameníčková:
Nejvíce se na podnikání podle dat společnosti CRIF– Czech Credit Bureau podílejí ženy v Praze, kde vlastní 19 procent firem. Nejméně naopak na Pardubicku a na Vysočině.
I délka fungování firem se částečně liší podle toho, zda je vlastní žena či muž. Z celkového počtu firem vlastněných ženami je 37 procent na trhu maximálně pět let, tvrdí analýza CRIF– Czech Credit Bureau. V případě firem vlastněných muži je to 32 procent. Naopak, co se týče subjektů, které jsou na trhu 21 a více let, tak v případě společností vlastněných ženami činí jejich podíl 15 procent a u firem vlastněných muži 22 procent.
Větší smysl vidí ženy mnohdy spíše v kvalitním rodinném či partnerském životě, na který se oproti mužům také více soustřeďují. Proto nemají tolik času a ani chuti vrhat se do sfér, které jim nejsou tak vlastní. Nehledě na rizika, jež bývají s podnikáním spojena. Často mají třeba i lepší byznysové nápady, v jejich dotažení jim ale brání mnohdy strach z kroku do neznáma. Dobře si navíc uvědomují, že když jejich děti onemocní nebo mají jiný problém, jsou to právě ony, kdo je pro ně první – a někdy bohužel také jedinou – oporou. Pokud se totiž nemohou opřít o dostatečnou podporu partnera, do podnikání se prostě raději ani nepouštějí.
Podobně jako v Česku jsou na tom například i na Slovensku, kde se podíl ženských firem pohybuje okolo 18 procent. V Polsku je to však mnohem více. Jak dále doložil Dun & Bradstreet, na sever od našich hranic ženy řídí a vlastní firmy v třetině případů. To dokonce představuje jeden z největších podílů v rámci celé Evropské unie.
Přesto je uváděných 15 procent svým způsobem zavádějící. Ptáte se proč? Výsledky výzkum neznamenají, že by muži vlastnili zbylých 85 procent všech firem. Ve 28 procentech ostatních případů právnická osoba většinového majitele nemá nebo je v rukou jiné právnické osoby. Na muže tak ve skutečnosti připadá „pouze“ 56 procent. U zbylé necelé třetiny to není jednoznačně jasné.
Proto také platí, že zastoupení mužských firem na podnikatelské základně roste až do objemu tržeb 30 milionů korun. S dalším zvyšováním tržeb však jejich podíl ve společností, jejichž majoritním vlastníkem je zpravidla jiná právnická osoba, klesá.
Co je ale jednoznačné, to je fakt, že téměř výhradně mužské obory představují zejména stavebnictví, informatika, doprava a skladování. U stavebnictví je to dokonce ve více než 70 procentech společností.
Pozitivním rysem, na který se bohužel někdy zapomíná, je to, jak je firma pro potenciální investory a další riziková. A zde se ukazuje, že ženské firmy na tom bývají mnohdy lépe.
dodává Kameníčková.
Ženy se vrhají do podnikání méně často než muži. Čísla hovoří jasně. Do budoucnosti se to však může změnit. Analýzy ukazují, že se rozvoji ženských firem daří zejména tam, kde se ekonomice daří. Díky tomu se pravděpodobně lépe odbourávají obavy a strach, který je s rozjezdem soukromého podnikání spojený.
Zdroje: Ceskenoviny.cz, Dun & Bradstreet, vlastní dotazování