Luxusní kola, která ovládáte v leže, mají jednu nesmírnou výhodu oproti těm klasickým: jsou mnohem pohodlnější a tělo je na nich v mnohem přirozenější poloze. Nepocítíte bolest od sedla, ani za krkem či na zápěstí.
Lehokola mají také mnohem nižší aerodynamický odpor, tudíž jsou o hodně rychlejší než kola klasická, u kterých rychlejší jízdy docílíte předklonem. A to rozhodně není dobré pro páteř a krční svaly.
Kořeny lehokol sahají až do poloviny 19. století a za samostatný druh bicyklů byly považovány již v roce 1893. Od začátku 20. století se design lehokol stále vyvíjel. Ve 30. letech však došlo ke zvratu, kdy na pařížském velodromu právě na lehokole zvítězil prý celkem průměrný jezdec. Závodníci na klasických kolech se začali bouřit, a tak byly zavedeny nové přísné technické předpisy a lehokola byla roce 1934 vyloučena z oficiálních závodů. Jejich vývoj se tak na dlouhou dobu zastavil.
Opětovně se o ně zájem probudil až v roce 1979 v USA, kdy inženýři Chester Kyle a David Gordon Wilson začali znovu pracovat s jejich aerodynamikou.
Mezi široké publikum se potom lehokola dostala především díky filmu Brainstorm, kde na něm jezdil hlavní hrdina. V 80. letech se tak v přerušeném vývoji pokračovalo. Od začátku 21. století výroba těchto luxusních strojů raketově stoupla a dnes se produkují po celém světě. V současné době se těší největší oblibě hlavně v USA, Kanadě, Německu a Holandsku.
Muzeum města Ústí nad Labem objevilo letos v září ve svých sbírkách unikátní kolo z roku 1880, které představuje předchůdce dnešního lehokola. Luxusní historické kolo bylo již dvakrát restaurováno a dnes je zcela pojízdné. Do konce roku 2017 je k vidění na výstavě Kolo 1817-2017 v Severočeském muzeu v Liberci.