Matěj Kapošváry je CEO firmy Shopsys. Začal zde jako brigádník, nyní pečuje o ty největší e-shopové hráče u nás. Pro LP-life.cz prozradil, jak si v online nakupování vedou Češi, v čem tkví úspěch velkých čínských e-shopů a zda se vyplatí v dnešní době zakládat kamennou prodejnu. Pro nováčky v e-commerce sféře také přinesl spoustu doporučení, jak si e-shop založit, kolik to bude stát a čemu se vyvarovat.
Nevzpomenu si.
Vůbec. Vnímal jsem to jako další příležitost, která se naskytla. Tehdy jsem studoval robotiku a kybernetiku. E-commerce a marketing je hodně daleko od toho, co jsem dělal. Vůbec jsem netušil, že v Shopsysu zůstanu i další roky a že se tam budu takto posouvat.
Staráme se o velké e-shopy, naši klienti prodali celkem za rok zboží za deset až patnáct miliard korun. My máme nižší desítky klientů, ve firmě nás je asi šedesát. Vyrostli jsme v tržbách na sto milionů. To je objem naší práce z více pohledů.
Teď to v krátkodobém pohledu klesá a je tomu tak, nyní e-commerce klesá. Vloni byl první rok v celé historii, kdy e-commerce klesla o 12 % a předtím kontinuálně dvacet let rostla. Není to ale tak, že teď bude jen klesat. Sešlo se více faktorů, v rámci Covidu byla e-commerce poměrně vyhypovaná, ty roky byly velice silné. Kdybychom porovnávali ten loňský rok s předcovidovými roky, je tam nárůst. Zároveň je ted e-commerce hodně ovlivněná inflací, lid většinu příjmů utratí za bydlení, za energie, za jídlo, už nezbývá tolik prostředků na zbytné zboží. E-commerce je právě hlavně o zbytném zboží.
Češi jsou na tom s nakupováním online velmi dobře, e-commerce scéna je u nás velmi vyspělá. E-shopy to dělají dobře, doručují rychle, zákazníci jsou spokojeni. Postupně se k online nakupování dostává i starší generace, hodně tomu pomohl Covid, lidé často neměli jinou možnost, a tak se naučili nakupovat online a pro řadu z nich se to stalo součástí života.
Je obtížné dávat univerzální radu všem. Někdy je lepší zůstat jen s kamennou prodejnou, než tříštit pozornost a snažit se spustit e-shop. E-commerce je složitá disciplína, je tam spoustu problematiky, kterou musíte řešit. Dokážu si představit, že pokud jsem lokální podnikatel, který má jednu kamennou prodejnu, dokáže obložit zákazníky v regionu a má jich dost, tak bych se raději soustředil na to, jak i nadále poskytovat kvalitní službu, než abych si přidával starosti s e-shopem. U velkých firem je ale často nezbytné, aby e-shopy měly přítomnost i v kamenném světě. Spousta e-shopů otvírá kamenné pobočky a naopak kamenní hráči, kteří e-commerce před Covidem často brali na lehkou váhu, si uvědomili, že to pro ně může být velmi důležitý kanál. Očekáváme, že tito velcí tradiční kamenní hráči budou v e-commerce silnější a silnější.
Nemyslím si, že by docházelo k turbulentním změnám. Pokračují trendy, které tu byly už před tím. O Česku se říká, že jsme e-shopová velmoc, že máme nejvíc e-shopů na obyvatele, uvádí se 50.000 e-shopů. Méně se mluví o tom, že 1 % těch největších e-shopů generuje 90 % obratů celého trhu. Řekl bych, že z těch 50.000 e-shopů je tak 48.000 e-shopů, které neuživí ani jednoho člověka na full-time. Myslím si, že toto bude jen posilovat, trh bude ovládat čím dál tím menší skupina e-shopů.
Nečeká nás to. Hodně se o tom mluví, v Česku už prý nějaké pokusy proběhly, ale myslím si, že jsme extrémně daleko od toho, aby to byla široce rozšířená praxe. Dnes máme problémy s tím, aby nám někdo doručil balíček včas domů. Nebo aby mi e-shop neposílal reklamy na rtěnku, když jsem muž. Myslím si, že tu jsou jiné problémy k řešení než drony.
Jak co. Líbí se mi, když to mohu dobře kombinovat. Když jdu kupovat nějaký složitější sortiment, například lednici nebo sekačku, tak budu chtít využít konzultaci s odborníkem na prodejně. Také je pro mě důležité na e-shopu vidět, zda je zboží na prodejně. Nebo když už se přijdu poradit s prodejcem na pobočce, tak abych nemusel složitě vozit zboží domů, nechám si to poslat poštou, to je mimochodem jeden z dalších trendů. Dochází zde k propojení online i offline prodeje. Nakupuji tedy tam, kde je to pro mě nejvýhodnější.
Myslím si, že na SHEIN je velice zajímavé, jak celkově funguje. Sleduje oblečení, které mají třeba influenceři na tiktoku, za týden už jsou schopni to prodávat. Klobouk dolů. Myslím si, že ta obliba v Česku klesá, protože EU dělá kroky pro to, aby nebylo tak snadné tyto zásilky posílat. Nelíbí se mi to, že vozíme přes půl planety balíčky s blbostma. Lidé si to kupují jen proto, že můžou.
Úspěch je v té ceně. Tyto e-shopy jsou oblíbené zejména proto. Tím, že to stojí polovinu, lidé jsou ochotni na balík i dlouho čekat.
Nenakupuji.
Auto. Takové ty věci, které si potřebuji vyzkoušet, osahat. Oblečení také málo nakupuji na internetu.
První otázka, kterou bych si položil je, proč. Čeho tím chci dosáhnout, jaké jsou moje cíle. Zda se tím chci živit, nebo to mít jako vedlejšák a nebo to mít jako doplněk ke kamennému obchodu. Ta ambice potom určuje vše ostatní. Kolik tam budu dávat energie, kolik prostředků, tím bych začal. Také bych si vůbec rozmyslel, zda to zakládat. Vypadá to lákavě, e-commerce roste, je velmi snadné si e-shop založit. Bariéry vstupu do e-commerce jsou nízké, ale bariéry úspěchu jsou extrémně vysoké. Budete soupeřit např. s Alzou, která Vám to doručí do šesti hodin do Alzaboxu, který máte vedle domu. Budete soupeřit s firmami, které mají kvalitní zákaznickou podporu a odpoví Vám do půl minuty. Je poměrně těžké to e-commerce dělat profitabilně. Většina e-shopů je ve ztrátě. Rozmyslel bych tedy, zda to vůbec dělat a když ano, tak bych hodně přemýšlel nad strategií, v čem budu jiný, na koho budu cílit a jak oslovím zákazníky.To jsou podle mě ty nejzásadnější věci, potom bych až řešil, co budu prodávat za produkty, software e-shopu atd.
Záleží na co všechno. Na e-commerce platformu, stačí po stokorunách měsíčně a máte funkční e-shop. Potom si tam za stovky nebo tisíce můžete dokupovat moduly a funkce. Náklady se ale začnou nabalovat, budete potřebovat hezké fotky zboží, dobré texty od copywritera, logo, musíte nakoupit zboží a někde ho uskladnit, krabice, ve kterých to budete posílat. Náklad na platformu e-shopu je v případě menších e-shopů často to nejmenší. Zákazníci, kteří potřebují velká řešení, které děláme my, tam už je to v řádech milionů.
Záleží, jakou cestou se vydáte. Pokud se vydáte tou cestou, kde máte jednoduché krabicové řešení, kde platíte pár stovek měsíčně. Tak tam paradoxně údržbu neřešíte, tu řeší ten, kdo tu aplikaci vyvinul, kdo ji poskytuje. Ten se stará o ty e-shopy, které tam má. Na druhou stranu, když máte velké řešení na míru, ve kterém se na začátku investují velké peníze, tak do něj ještě musíte pravidelně investovat. Tyto řešení totiž nefungují na jednom velkém společném základu, kde by poskytovatel dokázal pečovat o všechny najednou. Tím, že je ten e-shop individuální, tak i ta péče a údržba je individuální.
Začal bych u toho, kde je má cílová skupina a podle toho, kde se ona pohybuje, tak bych nad tím přemýšlel. Je rozdíl, když budu prodávat trička pro důchodce, nebo trička pro generaci Z. Podle toho bych uzpůsoboval marketingový mix. Obecně pak budujete nějaké celkové povědomí o vaší značce, aby vás lidé našli třeba přes organické vyhledávání na Googlu, nebo přímo zadali vaši webovou adresu vašeho e-shopu. Potom je to samozřejmě přítomnost na sociálních sítích. Také placená reklama ve vyhledávání, když si někdo vyhledá dané tričko, tak se váš e-shop objeví jako první. Můžete mít spolupráce s influencery, s různými blogy, které píší na to téma. Možností je celá řada, je to disciplína sama o sobě a každá z těch možností, které jsem zmínil, je také disciplína sama o sobě. Před dvaceti lety stačil jeden člověk, který řešil vše okolo e-shopu. Před patnácti lety byly už potřeba lidi, kteří řeší marketing. Před deseti lety pak stačil jeden člověk, který řešil vše v online marketingu. Dneska se ta specializace čím dál více zužuje. Je to tedy těžké, komplexní a proto říkám, že ty bariéry úspěchu v e-commerce jsou vysoké.
Nespočítají si to finančně. Nespočítají si všechny ty věci, které jsme na začátku řešili. Nespočítají si, že spoustu peněz budou mít utopených ve skladu, aby to zboží mohli prodávat, musí ho mít skladem a tím pádem ty peníze nejsou v hotovosti, ale leží ve skladě. Také u finančního řízení je potřeba počítat s tím, že třeba 5 % zákazníků objednávku vrátí. Je potřeba počítat s různými dalšími náklady, když třeba máte na e-shopu platební bránu, tak vám ty peníze nepřijdou hned, ale pošlou vám je až za měsíc. Takže finanční řízení a práce s cashflow je jedna z nejčastějších chyb.
Mé časté doporučení je, nezakládejte si e-shop. Nebo to udělejte, ale s velkým rozmyslem. Určitě to není cesta, jak snadno zbohatnout, nebo vybudovat něco úspěšného. Právě naopak, je tam velké konkurenční prostředí, takže je potřeba mít unikátní produkt nebo přístup k zákazníkům, jinak to asi špatně dopadne. Výhodou v e-commerce ale je velká dostupnost různých vzdělávacích materiálů, seminářů. Ta e-commerce komunita je hodně otevřená, takže není problém získávat zkušenosti a měnit je s dalšími, to je na tom super.