Před blížícími vánočními svátky se chystá na internetu objednat dárky mnoho Čechů. Dohromady to může být za 65 až 70 miliard korun, odhaduje Asociace pro elektronickou komerci. Největší skupina zákazníků plánuje objednat dárky již nyní, kdy obchodníci přichází s akčními nabídkami akce Black Friday.
Všechny vánoční dárky hodlá letos na internetu pořídit 5 procent spotřebitelů. A většinu dárků pak dalších 41 procent. Celkem 46 procent online zákazníků tedy vánoční překvapení nakoupí v e-shopech. Oproti loňsku se má tak počet nákupů v e-shopech zvednout zhruba o tři procenta. Tvrdí to alespoň Asociace pro elektronickou komerci, která si k tomu zadala výzkum na vzorku více než 1300 respondentů.
Růst poptávky po on-line obchodování potvrdil LP-Life manažer komunikace dm Jiří Peroutka.
„V uplynulém obchodním roce, tedy od 1. října do 30. září 2024 se společnosti dm podařilo získat celkem 471 tisíc zákazníků afinitních k online prostředí. To se odrazilo v nárůstu online prodeje o téměř 25 procent. V letošním roce jsme se rozhodli prezentovat vybraný vánoční sortiment online podstatně dříve než v minulém roce.“
O růstu, i když ne tak dramatickém, hovoří také mluvčí nábytkářské značky Ikea.
„V minulém finančním roce se podíl online prodejů na celkových tržbách navýšil o 2 procenta na 24, 6 procenta,“
uvedl její mluvčí Petr Šašek.
S uvedeným trendem souhlasí rovněž Tesco. „Jednoznačně vidíme, že zájem o online nákupy roste. Letos je nárůst ještě rychlejší než v minulých letech. Předvánoční období je specifické tím, že kapacity pro doručení se zaplňují s větším předstihem," komentovala vývoj za obchodníka Iva Pavlousková.
Dárky si lidé mnohdy objednávají jen na několik málo kliknutí přes mobil.
„Mobilní nakupování získává na popularitě a stává se klíčovým způsobem, jakým se spotřebitelé dostávají ke svým oblíbeným produktům pohodlně a de facto odkudkoliv,“
popsala naší redakci současnou situaci mluvčí Datartu Petra Psotková.
V těchto dnech se už navíc rozebíhá kampaň s akčními nabídkami v rámci Black Friday. V posledních letech v ní utrácíme nejvíce z celého roku.
Vedou hračky, které si nechá z internetového obchodu doručit více než 45 procent vánočních nakupujících. Jen o procento méně spotřebitelů plánuje objednat knihy. Na kosmetiku a parfémy se chystá 38 a na módu 37 procent zákazníků.
„Tradičně oblíbené jsou vánoční kosmetické balíčky privátních značek Rossmann i dalších brandů a také novinky typu Korejská kosmetika. V pánské kosmetice jsou to například přípravky na holení. Nových členů Rossmann Clubu přibývá každý měsíc a úměrně s tím roste i objem zboží, které tu zákazníci přes internet nakoupí. Objem tržeb byl právě v říjnu letošního roku v rámci online nákupů dosud nejvyšší,“
sdělila nám manažerka komunikace a PR Rossmannu Rita Gabrielová.
To ale není to jediné, co Češi aktuálně kupují.
„Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží, jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech je přitom v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“
dodává v tiskové zprávě výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
V případě řady velkých obchodních řetězců to bývá i další zboží.
„Zákazníci v tomto období často nakupují nejen potraviny pro sváteční přípravy, ale také dárkové produkty a sezónní zboží. Největší zájem je tradičně o cukrovinky, alkoholické a nealkoholické nápoje, delikatesy či dárkové balíčky,“
napsal LP-Life ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.
Pozor však na podvodné e-shopy. Ne vše, co se na internetu nabízí, musí být věrohodné. Upozorňuje na to Česká obchodní inspekce, která přináší rovněž seznam těch problematických. Jak lze takovou platformu rozpoznat?
„Mezi obvyklé znaky podvodu patří například špatná jazyková úprava nebo další požadavky na platby pod smyšlenou záminkou (clo, pojištění, přibalení většího počtu kusů výrobku). Při zacházení s platební kartou a přístupovými údaji k internetovému bankovnictví se důsledně řiďte bezpečnostními doporučeními své banky,“
radí na svém webu Česká obchodní inspekce.
O tom, že předvánoční nákupy mohou být navzdory nebezpečí podvodných e-shopů opravdu rekordní, svědčí poslední data Českého statistického úřadu. Maloobchodní tržby bez prodejů a oprav motorových vozidel jen za září čtvrtý měsíc po sobě zrychlily růst, jak informovala Česká tisková kancelář. Meziročně tak stouply o 5,6 procenta. A nejvýrazněji se zvýšily právě v e-shopech. Internetové a zásilkové obchody během tohoto měsíce utržily o 22,6 procenta víc než před rokem. Chuť Čechů investovat do nového zboží posiluje.
Zdroje: autorský článek, vlastní dotazování, Česká tisková kancelář, Česká obchodní inspekce